Een tikkeltje ongeloofwaardig ...

Welkom in Stanhope. Een veilige buurt. Een ideale plek voor families. Daar waar iedereen liegt. William Wooler lijkt op het eerste gezicht een echte familieman. Maar in werkelijkheid heeft hij een affaire, eentje die vanmiddag vreselijk afliep in een motel. Wanneer hij boos en van streek thuiskomt en daar zijn negenjarige dochter Avery aantreft, verliest William zijn zelfbeheersing. Uren later wordt Avery door haar familie als vermist verklaard. Opeens is Stanhope niet zo’n veilige buurt meer. En William is niet de enige in de straat die iets verbergt. Als getuigen naar voren komen met informatie die misschien niet waar is, beginnen Avery’s buren langzaam hun gezond verstand te verliezen. Wie heeft Avery Wooler meegenomen? Iedereen hier liegt, maar iemand in de buurt kent de waarheid…

Ik weet nog dat ik enkele jaren geleden de 2 vorige boeken heb gelezen maar dat het daarna een beetje stil werd rond Shari Lapena. Tot deze maand "Iedereen hier liegt" verscheen en ik op de koop toe het boek won met een wedstrijd van @sterrenthrillers.

Het verhaal start meteen met DE gebeurtenis en je voelt al snel dat de liefhebbende echtgenoot en vader het niet zo nauw neemt met zijn familiale verplichtingen. Een vooraanstaand lid van de gemeenschap, een arts in het regionale ziekenhuis en een graag geziene buurman. Toch schuilt er onder die façade een man die niet overweg kan met zijn opstandige dochter en er een affaire op nahoudt.

In een klein stadje als Stanhope gluurt iedereen mee, de sociale controle is er hoog maar het roddelcircuit draait eveneens op volle toeren. Op een gegeven moment treedt de ene verdachte na de andere op, iedereen lijkt zijn eigen agenda te hebben en enkele ongelukkige voorvallen zorgen dat de kortzichtige buren meteen een schuldige aanduiden.

De schrijfster weet heel goed de context van een klein stadje vol ogen en praatgrage monden te construeren. De stroom aan verdachtmakingen doet de twijfel toeslaan en je legt elk personage op de rooster. Wie liegt en wie wil hun dubbelleven geheim houden?

Shari Lapena koos er voor om een 9 jarig kind te gebruiken als "dochtertje van" maar op mij kwam haar handelswijze en denkpistes niet overeen met haar leeftijd. Mijn eigen 9 jarige zou dit soort conclusies zeker niet trekken en ziet de wereld nog door een onschuldige en zorgeloze bril. Het personage die ze gebruikte als 9 jarige kwam meer op mij over als een middelbare scholiere.

Op den duur raakte ik wel wat de draad kwijt door de overdaad aan personages. Daardoor lijkt het verhaal soms wat vast te lopen in zijn eigen kluwen aan buren. Shari Lapena deed een erg verdienstelijke poging om een psychologische thriller neer te zetten maar boet wat in qua geloofwaardigheid.

"Iedereen hier liegt" was ook het mei-boek van de @thrillerleesclub

Bedankt @sterrenthriller en @lsamsterdam voor mijn gewonnen boek.

Meer recensies van ssst_just_one_more_chapter