Een vos verleert zijn streken niet ...

Penny en Josephine zijn bekende Britse veteranen. Hoe oud ook, ze stralen en sprankelen en beleven nog steeds (illegale) avontuurtjes. Voor hun rol in de bevrijding van Frankrijk mogen ze naar Parijs voor de Légion d'Honneur. Penny werkte in 1939 als geheim agent in het verzet samen met de Joodse August, die omkwam. Penny vermoedt dat hij destijds is verraden door zijn buren, vanwege kostbare familiejuwelen. Op de dag dat de zussen worden gehuldigd, worden deze gestolen sieraden geveild. Kunnen de geliefde veteranen hun oude vriend wreken door een laatste, gewaagde kraak te zetten?

Ik mocht deze cosy crime "Misdaad op leeftijd" lezen als recensie boek voor de Libelle Leesclub. Een genre die mij eerlijk gezegd wat minder aanspreekt. Een serial killer thriller is het niet geworden maar ik ging wel on tour met 2 oorlogsveteranen...

De 2 hoogbejaarde zussen Penny en Josephine hebben er een kleurrijk leven opzitten, ze zijn bijna een eeuw oud maar het zijn nog steeds 2 kranige dametjes. Vergezeld door hun neef lijken ze de onschuld zelf maar een vos verleert zijn streken niet.

Het verhaal bestaat uit 2 verhaallijnen; in het heden gaan de zussen op pad naar Parijs om er gehuldigd te worden voor hun heldendaden tijdens WO II. Maar we reizen ook terug in de tijd en lezen hoe de zussen verzetsdaden pleegden en als spionnen de Nazi's een stap voor probeerden te zijn.

C.J. Wray schreef een vlot leesbaar boek doorspekt met humor. Tijdens het lezen moest ik meermaals gniffelen als de dames weer aan het roddelen sloegen in morse code of het geduld van hun neef op de proef stelden tijdens extra lange plaspauzes.

Dit is een luchtige oorlogsroman met een dekentje van feelgood en een breimand vol spionnagetechnieken.

Vertrouw geen oude dametjes want wie weet zijn ze sneller dan jij.

Bedankt voor het recensie exemplaar Annelies Dyck en Wereldbibliotheek

Meer recensies van ssst_just_one_more_chapter