Mijn 1e Will Trent smaakt naar meer ...

Een reden om te liegen
is een reden om te doden ...

Diep verscholen in de Appalachen ligt de McAlpine Family Lodge, waar special agent Will Trent en patholoog-anatoom Sara Linton hun huwelijksreis doorbrengen. Het resort is een afgelegen paradijs op aarde, ware het niet dat iedereen in de familie McAlpine liegt. Ze liegen over het verleden. Ze liegen over het heden. Ze liegen tegen zichzelf.

Op een middag dreigt de anders zo meegaande dochter Mercy ieders geheimen te onthullen, en aan het eind van de dag is ze dood. Wat voor Will en Sara de vakantie van hun leven had moeten worden, verandert in een race tegen de klok. Want alles wijst erop dat iemand de waarheid koste wat kost verborgen wil houden…

Ik moet met schaamrood op de wangen bekennen dat ik nooit eerder een boek uit de Will Trent reeks heb gelezen. Deze maand werd het nieuwste boek van de "Queen of crime" gekozen bij de World of Thrillers Boekenclub, waardoor ik voor het eerst kennis maakte met Will & Sara.

Het pasgetrouwde stel vertrekt op huwelijksreis richting de Appalachen (= een gebergte in het oosten van Noord-Amerika) waar ze weg van hun normale bestaan even van de radar willen verdwijnen om te genieten van hun wittebroodsweken. Daarom verzwijgen ze wat hun beroep is tegenover de andere kampgasten. Want je bent meer dan enkel je professionele titel en soms moet er ook tijd zijn om terug te gaan naar de essentie.

Helaas duurt het romantisch samenzijn niet lang en worden ze alsnog gedwongen hun rol terug op te nemen.

Karin Slaughter creëert een locked-room mysterie met dit boek. Een afgesloten plaats in een onherbergzaam gebied waar niemand makkelijk bij kan door de razende storm. De ideale achtergrond voor vakantiehuisjes vol gasten met hun eigen leugens en potentiële motieven voor moord.

Mercy McAlpine leidt de Lodge maar heeft het niet makkelijk, een tirannieke vader én partner, een broer die in zijn eigen wereldje leeft en een moeder die graag met iedereen optrekt behalve met haar. Als ze dreigen de Lodge, die al generaties de familie McAlpine toebehoort, te verkopen komen alle geheimen bloot te liggen.

Karin Slaughter zet hier een stevige thriller neer die ondanks zijn lange hoofdstukken niet verveelt. "Waarom we logen" is een erg beeldend geschreven verhaal waarbij iedereen wel eens op de verdachtenbank belandde bij mij.

Ik rook de natuur, ik zag de glinstering van de zon op het meer en bewandelde de bospaden richting de verschillende gebouwen. Om je te oriënteren zit er zelfs een echte  padvinderskaart vooraan in het boek.

De locatie brengt jeugdherinneringen teweeg bij Will die er altijd al van droomde om te kamperen op de McAlpine Lodge maar ik moest gniffelen toen ik las dat Sara stiekem liever op een tropisch eiland had gezeten.

Bedankt @worldofthrillers @harpercollinsholland voor het recensie exemplaar

Meer recensies van ssst_just_one_more_chapter