Een steengoede thriller in een Vlaams jasje

Elk geheim heeft zijn prijs...

"ZWIJGEN IS BITTER" verscheen op 23 mei 2024 bij Uitgeverij Borgerhoff Lamberigts. Het is het 2e deel met Olivia Leroy in de hoofdrol, als inspecteur bij de Cel Vermiste Personen.

Een vader en zijn zoontje gaan samen het bos in. Ze komen niet terug. Een rustig dorpje wordt opgeschrikt door de verdwijning van een man en zijn zoon. Volgens de moeder zijn ze in het donker verdwaald in het bos vlak bij hun huis. De afdeling Vermiste Personen wordt erbij gehaald en een grootschalige zoekactie gaat van start. Naarmate de uren en dagen verstrijken, rijzen er steeds meer vragen over wat er die nacht echt gebeurd is. Bij inspecteur Olivia Leroy rakelt het onderzoek onwelkome herinneringen op aan het vertrek van haar eigen vader. Al snel vermoedt ze dat het motief voor de verdwijning in het verleden te vinden is. Een verleden waar iedereen liever over zwijgt. Ze raakt verstrikt in een kluwen van leugens en verraad. Als er een dode valt, beseft ze dat ze tegenover een bijzonder gewiekste dader staat. Haar zoektocht naar de waarheid leidt naar een schokkende ontknoping.

Ik mocht de nieuwe boekenbaby van Sofie Delporte al eerder ontvangen als ongecorrigeerd vooruitexemplaar en kon mij dus voor de officiele releasedatum al vermaken met deze 2e Olivia Leroy thriller.

Olivia is nog geen haar veranderd, ze trekt er nog steeds liever in haar eentje op uit en de teamplayer in haar moet nog ontdekt worden. Zo ook wanneer een vrouw melding maakt van de vermissing van haar man en zoontje. Het team denkt dat de man de benen heeft genomen maar het oplossen van deze zaak is niet zo eenvoudig als het lijkt. Vooral niet als Erica zich in tijden van paniek wel heel afstandelijk gedraagt.

Sofie Delporte schrijft zo smakelijk Vlaams ... Ik kan me zo goed inleven in haar boeken want alles voelt zo vertrouwd en ik heb steeds het gevoel dat ik mij op bekend terrein begeef. Het kon een échte nieuwsuitzending zijn waarbij de VTM nieuwsanker verbinding maakt met de Cel Vermiste Personen op het terrein. Ze schetst een heel realistisch beeld van dit bekende onderzoeksteam zonder in CSI clichés te vervallen.

Ze creërde met Olivia Leroy een heel menselijke inspecteur, niet altijd even geliefd door haar egoistisch kantje maar wel iemand die fouten maakt en die zich durft te verzetten tegen een tunnelvisie.
Ze snakt naar de acceptatie door het team hoewel ze liefst niet met datzelfde team samenwerkt. Ze denkt tekort te schieten als partner terwijl ze zelf niet beseft wat ze te bieden heeft. Een complex personage die nog moet leren om de opgetrokken muur rond zichzelf neer te halen.

En net zoals bij een vermissingszaak op tv hou je tijdens dit boek je hart vast. Hoelang hebben ze nog, zoeken ze naar een lichaam of vinden ze hen levend terug? De eerste 48h zijn cruciaal en Olivia wil alles op alles zetten. De klok tikt ...

De schrijfstijl is de sterkte van Sofie Delporte, het Vlaams sausje over een erg toegankelijk verhaal. Een boek dat je in een ruk uitleest want je wil weten hoe ze alles in elkaar doet vloeien. Een schrijfster die er met slechts 2 boeken in is geslaagd om een auto read auteur te worden!

Bedankt Borgerhoff & Lamberigts , Annelies Dyck en Sofie Delporte voor het recensie exemplaar

Meer recensies van ssst_just_one_more_chapter