Spanning verzekerd

Stephannie32 07 augustus 2024
De nacht reist alleen- Orjan Karlsson

Voor Chicklit kreeg ik de mogelijkheid om deze Scandi- thriller te lezen. Het is het tweede deel in de serie van Jakob Weber. Het eerste deel Iselin was bijna thuis heb ik niet gelezen, dit kan wel een aanrader zijn omdat er gedurende het tweede deel vaak teruggekoppeld wordt op een eerdere zaak die in het eerste deel voorkomt. Daarnaast heb ik begrepen dat het eerste deel meer informatie verstrekt over de vaste personages, die heb ik dus niet meegekregen. Desalniettemin is het wel mogelijk om dit tweede de te lezen zonder het eerste deel gelezen te hebben.

Het verhaal begint met een man die oog in oog komt te staan met een nogal eigenaardig persoon, zonder gezicht, waardoor je al gelijk vol spanning doorleest.

We volgen een team van Jakob Weber die nog steeds bezig is aan een zaak (uit deel 1) , wanneer er een melding komt van een groepje meiden die tijdens het naaktzwemmen een lijk vinden die boven komt drijven. Wanneer daar een nieuw onderzoek op gestart wordt is er nog niks duidelijk, maar als er opnieuw een lijk gevonden wordt gaan de alarmbellen rinkelen. Het lijkt erop dat ze hier te maken hebben met dezelfde dader, of toch niet?

De nacht reist alleen is een verhaal waarin spanning niet ontbreekt. Van het begin tot het eind heb ik vol spanning gelezen. Het begint al aan het begin van het boek met een ontmoeting met een man zonder gezicht. Dan hoe het eerste lijk wordt ontdekt en hoe er vervolgens meerdere lijken met specifieke verminkingen worden gevonden . Je wordt steeds opnieuw in spanning gehouden. En blijft nieuwsgierig naar de rest van het verhaal.

De auteur heeft een levendige schrijfstijl, hij beschrijft de omgeving en de gebeurtenissen tot in detail.
Daarbij lees je vanuit verschillende perspectieven/ personages het verhaal. Waardoor je je in kan leven in de personages en de situaties die zij tegen komen.

Tijdens het boek komen spanning, actie en humor aan bod. Dit zorgt ervoor dat je voortdurend geboeid blijft.

Gedurende het verhaal naarmate het plot volgt, worden de zaken ook meer luguber, dus daar moet je tegen kunnen. Persoonlijk vind ik dit een interessante zet omdat ik de zaak hierdoor nog indrukwekkender vind.

Waar je als lezer wel een beetje over kan struikelen zijn naar mijn mening de vele personages die er vanaf het begin bijkomen, daardoor wordt het lastiger om het verhaal goed te blijven volgen.

De zaak wordt uiteindelijk met succes afgerond, maar toch heeft dit boek een open einde, omdat het stopt bij een hoofdstuk waarin een mysterieus figuur, snode plannen heeft.
Dit maakt mij nieuwsgierig naar het volgende deel.

Voor bepaalde stukken in het verhaal wel fijn als je het eerste deel gelezen hebt. Zo weet ik dat een collega in het team last van heupklachten heeft, maar waar die vandaan komen blijft voor mij een raadsel, alsook de zaak waar het vorige deel mee geëindigd is.

Voor iedereen die van spannende thrillers houdt, is dit zeker een interessant boek.

Meer recensies van Stephannie32