Mooi verhaal

Stephannie32 04 september 2024
In 1552 zitten Willem en zijn vader Ary op een lange werkdag aan de oever van het Vroonermeer. Ze kijken uit over het water en de rietlanden die het dorp Sint Pancras omringen. Zijn vader wijst Willem op de wolkenpartijen die zich samenpakken. Volgens hem is er noodweer op komst. Willem Boy, geboren als eenvoudige boerenzoon, krijgt bij de put van het Karmelietenklooster in Oudorp te horen dat hij een bijzondere jongen is met een grootse bestemming die het nietige dorp Sint Pancras nieuwe glans gaat geven. Vele jaren later stuit Ada Booij op het spoor van de lotgevallen van haar voorvader Willem. Zo komen heden en verleden samen. De zoektocht brengt Ada naar plaatsen met een mythische betekenis in het verleden van West-Friesland. Welke rol speelde de Witte Kerk in de geschiedenis van Sint Pancras?

Wat een mooi origineel verhaal heeft de auteur neer gezet! Normaal is dit niet echt mijn genre, maar ik heb dit boek met plezier uitgelezen. Het is een historisch verhaal dat zich afspeelt in de 16 e eeuw rond Alkmaar en de omgeving. Je wordt letterlijk meegenomen in zijn manier van schrijven omdat hij zo realistisch en levendig alles beschrijft.

Het verhaal bestaat uit twee verschillende tijdslijnen. De ene speelt zich af in het heden, waarin we Ada Booij volgen die op het sterfbed van haar opa voor het eerst hoort over Willem Boy en een bijzonder erfstuk in handen gedrukt krijgt. Daarnaast volgen we ook een verhaallijn in het verleden over Willem Boy, die begint vanuit een ander aspect, die van de opa van Ada en de rest volgt vanuit stukjes tekst uit onderzoeken over dit verhaal.

De personages zijn heel mooi uitgewerkt, het is net of je ze echt kent. Het mooie van dit boek is dat je continu geboeid blijft. Daarnaast heeft de auteur er voor gezorgd dat beide verhaallijnen. In mekaar overlopen tot een mooi geheel.

De Witte Kerk is een mooie realistische roman met een historisch tintje.

Meer recensies van Stephannie32