Realistisch

Stephannie32 03 oktober 2024
Misbruikt- Corine Kuijper

Achter de glitter en glamour in Hollywood schuilt een andere wereld, een wereld van seksueel grensoverschrijdend gedrag, chantage en moord. Als kind is Sofia fotomodel en het grootste deel van haar verdiensten gaat op aan de verslaving van haar moeder. Voor Ronnie - de vriend van haar moeder - is Sofia doodsbang. Op een avond verkracht hij haar. Ze wordt uit huis geplaatst en komt in een pleeggezin terecht. Na de middelbare school volgt ze de opleiding ‘Performing Arts’ en krijgt ze rollen in Nederlandse producties. Op een feestje komt ze Jacob tegen, de fotograaf waarmee ze als kind werkte. Als hij haar aanbiedt om met hem mee te gaan naar Amerika (Hollywood) twijfelt ze geen moment

We volgen Sofia, ze woont thuis bij haar moeder en haar moeder haar zoveelste vriend. Haar moeder wordt slachtoffer van drugs en alcoholmisbruik. Voor Sofia is er weinig aandacht en gedurende haar schoolperiode na het overlijden van haar moeder, woont ze in een pleeggezin.

Ze leert nieuwe mensen kennen die haar leiden naar een mooie carrière als fotomodel en actrice. Ze krijgt daarbij de kans om in Hollywood aan de slag te gaan. Daar ontmoet ze verschillende mannen met zowel goede als slechte intenties. Ze wordt voortdurend blootgesteld aan seksueel overschrijdend gedrag en intimidatie.
Uiteindelijk komt het gelukkig nog goed en komt ze terecht bij haar grote oprechte liefde Mark.

Corine heeft met dit verhaal een realistisch en maatschappelijk probleem neergezet. Seksueel overschrijdend gedrag en intimidatie speelt hierbij een grote rol. Persoonlijk vind ik het heel goed dat dit soort taboes zo nu en dan toch eens doorbroken worden. De auteur heeft er een verhaal omheen geschreven, waardoor je toch aan het lezen blijft. Want hoe loopt het af, kan Sofia er boven blijven staan?

Wat ik minder vond, is dat ik af en toe het idee had dat het verhaal ineens heel snel moest gaan, doordat er best grote verschillen in tijd in voorkomen. Vandaag heeft ze bijv rijles en in het volgende hoofdstuk is het ineens 5 jaar verder.

De hoofdstukken zijn niet al te lang en goed te volgen. Daarbij is het boek ook nog niet heel erg dik, dus je leest er vlotjes doorheen.

Ik vond het boek interessant om te lezen en ik hoop nog meer boeken te mogen lezen van Corine.

Meer recensies van Stephannie32