Meeslepend en realistisch

Stephannie32 24 september 2024
Verder dan je durft van Rudolf Bijlsma

Roman over het omgaan met schuld en verlies, maar ook over de zoektocht naar wat belangrijk is in de onzekere wereld van klimaatverandering, oorlog en kunstmatige intelligentie.
Op de laatste dag van de zomervakantie neemt Sam Laarveld zijn vrouw Eline en zoon Tom mee voor een wandeling naar het massief van de Savoie. De rotsen bij de top zijn gehuld in de mist en het pad is smal en glad. Toch dwingt hij ze naar boven, om de vakantie waardig af te kunnen sluiten. Midden in een discussie over de wandeling begint Tom aan het steile pad en verdwijnt in de mist...

Verder dan je durft, is de zesde roman van Rudolf Bijlsma, nooit eerder heb ik iets van hem gehoord of van hem gelezen, maar ik kan nu al zeggen dat het een interessant boek is.

De auteur verteld over een gezinswandeling in de bergen waarbij een zoon plots verdwijnt. Dit vormt de hoofdlijn van het boek. Na de verdwijning van deze jongeman volgen er een reeds onderzoeken , je maakt kennis met verschillende maatschappelijke maar ook realistische en toekomstige ontwikkelingen die een extra laagje aan het boek toevoegen.

De auteur zijn schrijfstijl is heel realistisch en beeldend, het is net of je op dat moment zelf aanwezig bent.
Bijlsma schrijft zijn boek vol spanning en er komen veel emoties voorbij.
De strubbelingen tussen Sam en zijn vrouw en alle andere emoties die voorbij komen kun je ook echt voelen.

Doorheen het boek worden verschillende thema’s besproken, denk aan klimaatverandering, AI en dreigende oorlogen. Verder dan je durft is een pakkende roman die je aan het denken zet over verlies, verantwoordelijkheid en de constante veranderingen in de wereld om ons heen.

Hou je van boeken die tussen roman en thriller in zitten, dan moet je dit lezen.

Met veel dank aan Bijlsma en uitgeverij Ellessy voor het vertrouwen en toevertrouwen van een exemplaar sluit ik deze recensie af met 3*
Ondanks dat het een mooi pakkend verhaal is was het hem voor mij net niet helemaal.
Dit heeft mij overigens niet van weerhouden het boek helemaal uit te lezen!

Meer recensies van Stephannie32