De oorlog is een blijvend litteken

suusjebuuren 01 september 2024
Ik zie je aan de overkant ~Brenda Meuleman

'De oorlog is een blijvend litteken'

Nijmegen, 1944. Drie vrouwen verzetten zich op eigen wijze tegen de Duitsers, met grote gevolgen.

Moeder Antonia, de verloskundige die door de stad reist, en zussen Claar en Hanna, met hun eigen vorm van verzet, vormen een onverbrekelijke eenheid. Maar wanneer Antonia een Joods jongetje in huis neemt, worden de grenzen van hun verbond op de proef gesteld.
Terwijl de spanning stijgt, volgen we de Amerikaanse parachutist Walter in de kolkende chaos van Operatie Market Garden. Zijn gevangenneming door meedogenloze SS’ers na een vuurgevecht in het hart van Nijmegen zet een reeks gebeurtenissen in gang die de levens van deze personages op een cruciaal kruispunt brengen.

Als je van historische romans houdt is dit boek een absolute aanrader. Drie vrouwen staan centraal in dit boek, een moeder en haar twee dochters. Ieder verzetten ze zich op hun eigen manier tegen de oorlog. Dit levert enorm spannende situaties op waardoor je niet meer wilt stoppen met lezen en ik een brok in m'n keel kreeg want was het toch een angstige tijd, voor ons nu niet voor te stellen.
Laten we elke dag de vrede in ons land omarmen!
Ook voel je de warmte en de liefde van deze vrouwen voor elkaar.
Je volgt het verhaal vanuit 4 verschillende perspectieven, dit is niet storend want Brenda Meuleman verweeft deze verhalen prachtig aan elkaar.
Ze heeft een prettige luchtige schrijfstijl waardoor het verhaal prettig leest. Dit was het eerst boek wat ik van Brenda las, maar ga zeker meer van haar lezen.
Voor mensen die uit omgeving Arnhem/Nijmegen komen zullen vele plekken uit het verhaal herkenbaar zijn, zo ook voor mij en dan krijgen die plekken nu een hele andere door dit stuk geschiedenis.
Het nawoord is ook zeker het lezen waard, daar belicht Brenda hoe het echt is gegaan in de geschiedenis en hoe ze dat verweven heeft met fictie.

Bedankt lsamsterdam voor dit review-exemplaar, ik heb genoten van deze prachtige historische roman!

Meer recensies van suusjebuuren