Een belaagde vogel

SuusjeLeest 20 februari 2024
Och die arme pinguïn… Al 60 miljoen jaar waggelt hij rond op deze wereld, maar in de afgelopen 500 jaar kreeg hij te maken met de mens. Zeelieden die hem als vitaminerijke snack zagen. Ontdekkings- reizigers die niet altijd even lief waren. Ondernemers die ze uitkookten voor hun vet. De laatste jaren wordt hij geplaagd door olierampen, overbevissing en de opwarming van de aarde met als resultaat dat veel soorten met uitsterven worden bedreigd. Misschien al deze eeuw.

Maar het is niet alleen maar ellende. Want dit boek gaat ook over de enorme veerkracht van deze vogel, die onder de meest barre omstandigheden weet te overleven. Over de 18 (!!) verschillende soorten en hun eigenaardigheden. Over de mensen die ze proberen te redden en de wetenschappers die door ze zijn geobsedeerd. En over deze vogel in de dierentuin en in de entertainment (ook ik keek vroeger Pingu).

Ik vond het fascinerend, confronterend, ontroerend en boosmakend. Interessante en vaak genadeloze journalistiek, getemperd door de overduidelijke liefde die Marcel Haenen heeft voor het onderwerp.

“De pinguïn veroorzaakt bij mij een levenslange fascinatie. Na elke ontmoeting met de vogel vlindert het in mijn buik. Ook al ruikt hij niet echt lekker en fluit hij beroerd, geen vogel is zo aantrekkelijk, levenslustig, grappig, kwetsbaar, onverzettelijk en inspirerend als de pinguïn.”

Na het lezen van dit boek kan ik niet anders dan het met hem eens zijn.

Meer recensies van SuusjeLeest