De snaken van Raymond e Feist in de ruimte.

sven (JustBooks) 14 augustus 2024
Het einde van mijn vakantie nadert en de drukke kajakweekenden komen eraan. Maar gelukkig al redelijk wat kunnen lezen tijdens dit verlof. Op reis geen toestellen mee behalve smartphone, stel dat we de route kwijt raken, maar thuis telt deze restrictie niet en dus nog maar eens een epub gelezen. Rath’s Deception van Piers Platt. Een eerste deel dat ik gratis, en legaal, mocht downloaden om kennis te maken met deze auteur en zijn The Juno group reeks.
De auteur
Piers Platt zat sinds zijn tiende op kostschool waar hij opleiding kreeg tot koorknaapje. Later studeerde hij militaire geschiedenis en ging hij in een leger programma. Na school ging hij effectief in het leger om in 2004 in Iraq op missie te gaan. Daar begon hij met het schrijven om het nadien, na verschillende weigeringen, in de kast op te bergen. Wanneer hij hoorde over het zelf uitgeven van boeken ging hij direct aan de slag. Vier maanden later was het boek een New York Times bestseller.
Het boek wat ik gelezen heb is Rath’s Deception, het eerste deel in The janus group reeks.
Het verhaal.
Ik zal nu eens proberen om het verhaal te vertellen zonder al teveel spoilers mee te geven.
Op Tarkis belanden tieners zoals Rath in de cel of dood. Om uit de arme wijken te raken is de enige oplossing mee te gaan werken met The Guild. Een moordenaarsgilde die van elke wees een getrainde vecht-en moordmachine maakt. Rath moet zich eerst bewijzen tijdens verschrikkelijke trainingen en mentale testen of hij het wel waard is om toe te treden tot de organisatie. Na de training moet Rath moorden via contracten en na vijftig moorden krijgt hij de helft van wat de organisatie betaald werd voor al die contracten. Rath verliest zijn onschuldigheid maar als hij niet oplet, kan het ook zijn dood zijn. Rath beweegt zich van contract naar contract in de hoop zo vlug mogelijk het geld te ontvangen en zich naar de rijkere buurten te kunnen begeven. Maar de vraag blijft of The Janus group zijn belofte zal nakomen of niet.
Mijn gedacht.
Platt taalgebruik was zeer goed te volgen. Geen al te moeilijke Engelse termen waar ik een woordenboek voor nodig had. Het leest enorm vlot.
Het verhaal op zich is zeer goed geschreven. Het bevat de nodige spanning maar ook genoeg diepte. Eigenlijk schreef Platt een verhaal over een maffia groep maar dan met sci-fi invloeden. Ruimteschepen, andere planeten het passeert allemaal wel de revue behalve buitenaardse wezens.
De personages die gebruikt worden in het verhaal zijn echt wel zeer goed uitgewerkt. De connectie met Rath is er als lezer van het moment dat je start met lezen. Zijn karakter is het meeste uitgewerkt maar dit is logisch want hij dan ook het hoofdonderwerp.
Het verhaal bevat her en der kronkels zonder het al te ingewikkeld te gaan maken. Maar geen kronkels die echt onverwacht naar boven kwamen. De meeste zie je al aankomen van hoofdstukken ervoor maar dit stoort niet.
Het einde laat de spanning enorm toenemen en laat wel duidelijk merken dat het met dit einde ver van over en uit is met het verhaal. Er zijn nog genoeg verhaallijnen die geen afsluiter gekregen hebben maar op deze manier blijf ik curieus naar het volgende deel.
Die volgende delen ga ik ooit zeker nog eens lezen. Eerst maar eens al die ongelezen boeken in mijn kast en tablet gaan uitlezen. En ik kan nog jaren verder. Terug over dit boek. The Guild deed mij een beetje denken aan de Snaken uit de boeken van Raymond e Feist. Ook een boevengilde waar met regels en straffen de orde gehandhaafd wordt. Zeer leuk om dit eens te lezen in een sci-fi verhaal. Het volgende boek wordt een waargebeurd verhaal en dus iets helemaal anders dan dit net uitgelezen verhaal. Iedereen nog veel leesgenot gewenst.

Meer recensies van sven (JustBooks)