Iedereen houdt van kermis

Sylviadhn 10 juni 2024
"De hele zaal vond mij zo'n schattig klein meisje, maar ik moest vaak huilen."

Zomer 1925. Rosa staat met haar familie op de kermis als theatergezelschap. Teunis neemt ook deel aan het theater en hij speelt de sterren van de hemel. Helaas heeft oom Gerrit iets op Teunis tegen, maar Rosa en Teunis zijn de beste vrienden en ook Rosa's vader vindt Teunis geweldig. Teunis leert Rosa voor zichzelf op te komen, wanneer ze hem vertelt dat ze het toneelspelen eigenlijk helemaal niet leuk vindt. Wanneer Rosa's vader door een ongeluk in het ziekenhuis belandt, verandert alles in het theater. En ook bij Rosa verandert er iets. "Wacht tot je je kostuum aan hebt, dat helpt echt."

Wat wordt je in Kermiskind mooi meegenomen in het verhaal van Rosa. De schrijfwijze van Jacques Vriens is duidelijk en je vliegt door dit boek heen. Mooi om te lezen hoe het kermisleven in die tijd was en hoe men toen dacht. De acceptatie van Teunis wordt op natuurlijke wijze vormgegeven, zijn wie je mag zijn komt hier volledig tot zijn recht. De rol die oma Neeltje heeft in het verhaal (eigenlijk is zij de baas) vind ik schitterend. Tussen de regels door lees je de vrijheid die ze Gerrit geeft als tijdelijk directeur, maar hoe ze ook op knappe wijze de teugels weer in eigen hand neemt zonder Gerrit voor het hoofd te stoten. Ik vind het een prachtig boek, dat ieder kind vast met plezier gaat lezen, want wie houdt er nou niet van kermis?!

Meer recensies van Sylviadhn