Geweldige leeservaring

Sylviadhn 16 juni 2024
Mary woont in Thornhill, een opvanghuis voor meisjes. Mary is erg op zichzelf, houdt van poppen maken op haar kamer en ze schrijft veel in haar dagboek. Ella komt jaren na de sluiting van Thornhill in het huis er tegenover wonen. Ze denkt dat ze een meisje in de tuin ziet lopen en gaat op onderzoek uit.

Wat een bijzondere leeservaring heb ik gehad met Thornhill, in meerdere opzichten. Aan de ene kant lees je het trieste verhaal van Mary in het opvanghuis. Je leest over hoe zij gepest wordt en hoe de begeleiding over haar denkt. Alleen Kathleen uit de keuken zorgt goed voor Mary en is lief voor haar. Aan de andere kant lees je in illustraties het verhaal van Ella. Het is niet alleen een andere manier van lezen, maar het speelt zich ook af in een andere tijd. Dat duurde even voordat ik daarachter kwam. Beide meisjes hebben te maken met verwaarlozing, een heftig onderwerp. Het is een triest verhaal, maar wat vind ik dit boek knap gemaakt. Pam Smy is erin geslaagd om op verschillende manieren de verhalen van Mary en Ella te vertellen, in verschillende tijden, maar deze levens toch aan het einde van het verhaal in elkaar te vlechten. Dat vind ik heel erg knap gedaan. Het lezen op deze manier (verhaal/graphic novel) vond ik heerlijk. Prachtig boek!

Meer recensies van Sylviadhn