Een rijk boek over het leven vanaf nu

Tallatal 18 juli 2024
Wat een boek...!

Allereerst is het superpakkend geschreven, er zit vaart in, humor, goeie dialogen, bizarre wendingen en diepe connecties. Verder heeft het als belangrijk thema De Overgang, wat je toch ook niet dagelijks ziet.

Het verhaal is een zoektocht van een 45-jarige vrouw naar hoe ze haar leven wil inrichten vanaf dit punt. En ze vindt daar totaal eigen antwoorden op. Deze hoofdpersoon is wat meer personages van Miranda July hebben: erg meebewegend met wat zich op haar pad aandient. Ze heeft vaak in mijn perceptie nogal grillige reacties op dingen die in haar leven gebeuren, omdat ze kennelijk op een ander soort logica leeft. Ik vind dat heel leuk om te lezen. Soms is het grappig, verfrissend, boeiend, maar soms zet het ook aan tot denken: waarom vind ik dit een onverwachte reactie? Meestal is het dan eigenlijk helemaal niet zo raar. Knap als een boek je zo naar je eigen oordelen laat kijken!

Er zitten ook veel scenes en elementen in die mij ongemak geven om te lezen, maar op een goede manier. Miranda July raakt me geen moment kwijt. Het is een totaal menselijk en compassievol verhaal, allesbehalve oppervlakkig of hedonistisch.

Met dit boek lees je een verhaal over intimiteit, over lichamelijkheid, over je weg vinden in het leven, over ouder worden, over ouders en kinderen misschien en de kwetsbaarheid die die relatie – beide kanten op – geeft, over jezelf zijn en plek innemen, over vastzitten versus verlatingsangst en ook over hoeveel pijn het leven kan doen. Ik vind het moeilijk hoe ik dit boek recht kan doen in een recensie en ik had ook echt even wat bezinkingstijd nodig voor ik er überhaupt iets over op kon schrijven. Maar het is denk ik wel duidelijk dat ik erg enthousiast ben!

Ik las het boek in het Engels (dus verder geen mening over de vertaling).

Meer recensies van Tallatal