Lekker leesboek, ingenieuze plot, maar hysterisch geschreven

Tallatal 25 oktober 2024
Als iemand die de leeftijd van een puber allang gepasseerd is, mag ik toch graag een young-adult boek lezen op zijn tijd. Over het algemeen maakt het me niks uit dat ik niet de doelgroep ben en geniet ik er even goed van. Bij dit boek was dat een beetje anders.

Het boek leest heerlijk weg, dus ik heb er zeker van genoten. De plot is supercomplex, behoorlijk aan de volle kant, toch interessant en goed te volgen. Maar deze mensen hebben niet bepaald een stabiel emotioneel leven. Ze zijn totaal verlammend verliefd, stenenkolenmijndepressief, vulkaanuitbarstend boos of extatisch blij. Dat gecombineerd met de veelheid aan vertelstemmen en thema’s maakt dat het voor mij nogal hysterisch voelt allemaal.
Het is natuurlijk persoonlijk of je dat hysterische prettig vindt om te lezen en ik snap heel goed dat het heel meeslepend kan zijn. Het begon mij op gegeven moment te storen en dat zorgde voor afstand tussen mij en het verhaal. Ik was me bij vlagen ineens ook heel erg bewust van dat ik niet de doelgroep ben.

Voor veel van de grote hoeveelheid thema’s in dit boek geldt dat het heel erg goed is dat er boeken over geschreven worden. Daarom alleen al is het mooi dat dit boek er is. Inhoudelijk zou ik er alleen nog over willen zeggen dat ik graag zou weten hoe het Wynton Fall verder vergaat. Voor alle andere personages heb ik daar wel een beeld van, maar bij hem weet ik het niet.

Tenslotte, waar ik in ieder geval ongeremd enthousiast over ben is de vormgeving van het boek! Van binnen, met alle kleine tekeningetjes en verschillend vormgegeven teksten is het al schitterend. En de kleurrijke kaft met ook kleur op snee, is niet alleen heel mooi en vrolijk, maar past qua sfeer heel erg goed bij het verhaal. Je voelt de Californische zon er bijna in!

Meer recensies van Tallatal