Lekker leesboek vol bizarre wendingen en zelfontplooiing

Tallatal 09 mei 2024
Cheryl Glickman, 43 jaar, woont alleen en werkt bij een bedrijfje dat fitnessdvd’s maakt, gebaseerd op zelfverdedigingstechnieken. Cheryl is een vreemd soort van passief: ze is niet in staat haar eigen grenzen te bewaken zodat iedereen er de hele tijd overheen gaat. En dat lijkt ze helemaal niet erg te vinden, ze beweegt gewoon mee. Hoewel ze wel een vreemde psychosomatische aandoening heeft waardoor ze niet goed kan slikken. Daarnaast heeft ze ook niet door dat ze zelf net zo goed het nodige grensoverschrijdende gedrag vertoont. Zo is ze ervan overtuigd dat ze een relatie zal krijgen met Phillip, een van de bestuurders op haar werk, omdat ze al vele levens samen geleefd hebben. Phil intussen, loopt achter een minderjarig meisje aan en wil Cheryl’s zegen om seks met dat kind te hebben.
Hoewel het woord ‘grens’ of ‘overschrijding’ nergens valt, is dat het eerste wat bij mij opkwam tijdens het lezen. Het begin van het boek gaf me dus nogal een kramp in de buik. Gelukkig heb ik wel doorgelezen!

Cheryl heeft een gecompliceerde kinderwens (die nergens als zodanig benoemd wordt). Als kind heeft ze een soort connectie gevoeld heeft met een baby van kennissen van haar ouders, met een prachtige naam die Cheryl onthouden heeft als ‘Kubelko Bondy’. Sindsdien is ze bij alle babies en kleine kinderen die ze tegenkomt steeds weer op zoek naar datzelfde gevoel.
Dan is er nog de 20-jarige dochter van Cheryl’s bazen, Clee, die woonruimte nodig heeft en bij Cheryl intrekt. Het gooit Cheryl’s bestaan flink overhoop.
Bijna per ongeluk gaat Cheryl in therapie en hoewel de bizarre situaties zich ook daar voortzetten, helpt het haar eigenlijk wel. Met Clee ontstaat een soort fightclub-achtige relatie waar Cheryl een heleboel in kwijt kan. Ze spelen scenes uit de oude zelfverdedigingsvideo’s van Clee’s ouders na. Voor Cheryl is dat het begin van een verbinding met haar eigen lichaam en het vinden van haar eigen variant van zichzelf zijn in de wereld.
Het verhaal zit vol bizarre wendingen, die als volstrekt vanzelfsprekend gepresenteerd worden. Na de benauwing die ik in het begin voelde, heb ik daar ontzettend van genoten. Cheryl met haar go-with-the-flowhouding is een totaal onthecht personage. Ze is gewoon niet aanwezig in haar eigen lichaam, op deze aarde. Heel mooi om te zien hoe ze beetje bij beetje steeds meer aardt en op haar eigen manier haar leven inricht zoals zij dat prettig vind. En dat is niet per se zoals ik het zelf zou doen, maar dit boek liet me mijn eigen oordeel ook nog eens kritisch bekijken. Indrukwekkend als een boek daartoe uitnodigt.

Miranda July is mij bekend van haar films en dan vooral van Kajillionaire. Leuk om te ontdekken dat ze ook dit soort boeken schrijft! Haar stijl is soepel, heeft vaart en is af en toe echt grappig. Ze schrijft vlotte dialogen die lekker lezen. Goed om alles om me heen bij te vergeten tijdens het lezen.
Het boek heeft een vergelijkbare sfeer als de film, vreemde personages en bizarre wendingen. Maar ook een vergelijkbare positieve ontwikkeling. Beide verhalen eindigde ik met een tevreden glimlach.

Meer recensies van Tallatal