Avontuur in een parallelle wereld

Tamara 13 mei 2024
“1Q84” bestaat eigenlijk uit een geheel van drie boeken. Ik las een Engelse versie die alle boeken bevatte, waardoor het makkelijk doorlezen was. Makkelijk in theorie, want bij Murakami moet je er wel je hoofd bijhouden.

Net als bij “Kafka op het strand” volgen we verschillende verhaallijnen met bepaalde personages, waarvan de belangrijkste onze hoofdrolspelers Aomame en Tengo zijn. In zijn gemoedelijke toon neemt Murakami ons mee op sleeptouw in hun respectievelijke levens en het duurt vrij lang vooraleer de connectie duidelijk wordt. En een connectie is er natuurlijk wel. Vanaf dat moment ontploft het verhaal en beleven we een heus avontuur in een parallelle wereld die Aomame “1Q84” doopt.

Ik heb enorm genoten van deze roman. Hoewel het al een kanjer is met 925 pagina’s, mocht het zelfs voor mij nog wat langer zijn.

Meer recensies van Tamara