Historische detective

Tamara 20 april 2024
Ik las het debuut van Frank Peters, met dank voor het exemplaar, en ging zo mee op zoek naar “Het meisje bij het Venster”.

Hoofdpersonage is Rik Wolters, een ietwat norse oudere man, die stilaan vereenzaamt op zijn prachtige historische boerderij. Als Rik dan ook nog zijn job verliest, bevindt hij zich al snel in een neerwaartse spiraal van lege dagen en veel alcohol. Tot hij besluit om toch maar eens een start te maken met zijn stamboomonderzoek en zo op bekende Nederlander Sandra Molenaars en haar filmploeg stuit, die op zoek zijn naar een sappig verhaal voor hun nieuwe documentaire-reeks. Rik zijn spoor aangaande zijn eigen stamboom leidt daarbij tot een onverwachte ontdekking van een intrigerende gebeurtenis uit de omgeving van de grote schilder Johannes Vermeer, waardoor al snel de wildste theorieën bedacht en gehoopt worden. Welke dit precies zijn en hoever hun zoektocht precies reikt, laat ik graag over aan de lezer om te ontdekken, want daarin schuilt toch het leesplezier van dit boek.

Doorheen de verhaallijn van Rik en zijn zoektocht, heeft Frank Peters ook de verhaallijn van de feitelijke historische gebeurtenissen opgenomen. Zo bevindt de lezer zich afwisselend in de 17e en de 21e eeuw. Als grote fan van historische romans vond ik deze verhaallijn een zeer grote meerwaarde, en helpt het de lezer ook bij het oplossen van de puzzel. Zo kom je in een situatie terecht waarbij de lezer op bepaalde ogenblikken over meer informatie beschikt dan de verteller in het boek (Rik), en helpt het ook om wat losse eindjes weg te werken.

Het boek is hierdoor een historische detective roman, met een vleugje thriller bij. Dat maakte het voor mij ook de ideale mix.

De schrijfstijl van Frank Peters is zeer beschrijvend, waardoor je als lezer helemaal kan opgaan in het verhaal en je jezelf echt ter plaatse waant. Heel fijn waren ook de mooie illustraties aan de start van het boek. Gezien er wel wat lijntjes zijn uitgegooid waarop we nog geen antwoord kregen, intrigeert dit wel om uit te kijken naar het tweede deel van deze reeks. Alvast benieuwd!

Meer recensies van Tamara