De prijs van de liefde

Tamara 01 augustus 2024
“Mathilde” is het verhaal van een jonge romantische Française, die haar hart volgt en met haar geliefde, een Marokkaan, huwt en meetrekt naar zijn familieboerderij in Afrika. Daar wachten haar woelige tijden. De man op wie ze verliefd werd, blijkt toch anders te zijn in zijn eigen culturele context, en ze voelt zich een vreemdeling in haar eigen huis, afgesneden van alles. Ook in de bredere maatschappelijke context heeft ze het niet gemakkelijk. De kritiek tegenover de Franse bezetters en de roep van de Nationalisten wordt steeds luider en gewelddadiger, waardoor het voor Mathilde en haar gezin ook steeds gevaarlijker wordt.

Een verhaal dat laat stilstaan bij migratie binnen een andere culturele context, en hoe ingrijpend dat kan zijn; bij de vrijheid die wij als westerse vrouwen en onze dochters genieten, en hoe schrijnend het is als je daarvan beroofd wordt.

Toch is dit ook een verhaal van liefde en hoop, van doorzetting en veranderingsgerichtheid, van samenhorigheid en familie. Dit is het eerste deel van een trilogie. Ik geloof wel dat ik zal verdergaan naar het tweede deel “Kijk ons dansen”.

Meer recensies van Tamara