Een verhaal over het ontstaan van een familiegeschiedenis

tanja-hermans 30 juli 2024
Voor de leesclub van de Nomade van hebban heb ik met een eigen exemplaar meegelezen. Kort geleden had ik de Camino van Anya Niewierra gelezen, het boek van de Nomade had ik al gekocht en toen ik over deze leesclub las was ik meteen enthousiast.
Anya begint het verhaal met uitleg over hoe dit verhaal tot stand gekomen is toen ze op onderzoek ging naar haar familienaam. Dit heeft voor mij al een grote toegevoegde waarde omdat de auteur een stukje van zichzelf laat zien en haar een beetje leert kennen.
Het verhaal gaat over Olga een journaliste die in de Harz woont met haar vader. Wanneer Olga tijdens een reis Pavel leert kennen in het vliegtuig gebeuren er allerlei dingen die vragen oproepen. Bijvoorbeeld het dialect van Pavel dat haar bekend lijkt voor te komen, maar waarom? Al gauw komen er steeds meer vragen bij Olga op en besluit ze om op onderzoek te gaan. Dit leidt tot een gevaarlijke zoektocht voor haar en haar familie. Het verhaal geeft een gedetailleerd beeld van de geschiedenis van de drielandenhoek Litouwen, Polen en Belarus. De auteur heeft gedegen onderzoek gedaan en de geschiedenis door het verhaal geweven, dat is heel knap gedaan.
De karakters komen tot leven en zijn sprekend weergegeven, je kunt je een goed beeld vormen bij het verhaal. De schrijfstijl is gedetailleerd en toch leest het verhaal vlot, de lezer wordt nieuwsgierig gemaakt en de spanning wordt tijdens het hele verhaal goed aangehouden. De wisseling van perspectieven, het verhaal wordt onderbroken door een interview met de grensman, zorgt voor variatie in het verhaal maar ook voor verdieping en een ander gezichtspunt. Doordat het verhaal vanuit twee kanten verteld wordt komt het extra binnen. Tijdens het lezen wordt je regelmatig op het verkeerde been gezet. Dit boek is een aanrader voor liefhebbers van spannende boeken met een historisch tintje

Meer recensies van tanja-hermans