Prachtig gecomponeerde vertelling

Tea. 01 oktober 2024
Voor mij was dit een herlezing, de eerste keer maakte het boek al behoorlijk veel indruk, nu vond ik het nog sterker. De titel is ontleend aan een passage uit Macbeth, toevallig las ik een tijd geleden ‘Al onze gisterens’ van Natalia Ginzburg dat deze passage als motto heeft en stof tot nadenken oplevert.
Ook dit boek levert veel op. Door in te zoomen op het verval van familie Compson komen vele aspecten die universeel zijn aan bod. De wel heel grote verschillen tussen de gezinsleden zijn te projecteren op het leven in de VS. De 4 kinderen van de Cromsons hebben elk een eigen karakter, 3 van hen krijgen een eigen deel in het boek. Prachtig uitgewerkt zijn de wisselende schrijfstijlen waarin de kinderen hun stem laten horen, passend bij hun karakter. De ouders krijgen een belangrijke rol in het boek, we leren ze kennen door wat de kinderen over hen zeggen. Laten we de bedienden vooral niet vergeten, de manier waarop zij hun plaats krijgen in het gezin is tekenend voor de verhouding waarin zwart en wit elkaar bejegenen. De vertaler had het niet altijd makkelijk om de vrij harde taal weer te geven in het Nederlands, maar dit boek moet in de juiste context geplaatst worden.

Opvallend is het gebruik van stream of consciousness, vooral bij Benjy is die knap gedaan, het lijkt me moeilijk om in het hoofd van deze man vanwege zijn verstandelijke beperking. Door dit sterk associatief geschreven deel was het vlot doorlezen niet altijd makkelijk, maar we kozen dit keer niet voor een eenvoudig boek. De uitdaging was groot en doorzetten loont, want ondanks dat dit de tweede lezing was, heeft het boek me weer verrast door de veelheid van thema’s en motieven. Niets menselijks is hen vreemd en daarom is dit een universeel boek, Faulkner schetst een indrukwekkend tijdsbeeld met mensen van vlees en bloed. Goed en kwaad wisselen elkaar af en achteraf kun je alleen maar denken hoe ontzettend knap deze roman geconstrueerd is. Er is over dit boek veel geschreven, het schijnt dat Faulkner bij het verschijnen van dit boek weinig aandacht kreeg, pas later toen zijn zesde boek verscheen kreeg zijn werk waardering.

Dikke 5 sterren voor dit gecompliceerde, meerstemmige boek!

Meer recensies van Tea.