spannende 9medische) complotthriller

Terrence Lauerhohn 04 november 2022 Auteur
Het eindigt met jouw dood van Alexander Olbrechts is een complotthriller, maar zou even goed een medische thriller genoemd kunnen worden. Het boek is niet alleen spannend, maar behandelt ook een gevoelig ethisch medisch dilemma. Om met de woorden van mr. Spock uit Star Trek te spreken: "De behoeften van de velen wegen zwaarder dan de behoeften van de weinigen." Hoever mag een medisch onderzoeker gaan met dierproeven of met proeven op mensen, als zijn ontdekkingen het welzijn van de hele mensheid ten goede komen? Is het correct dat zo’n man in het geniep moet werken, of moet de mensheid zulk onderzoek juist steunen? In "Het eindigt met jouw dood" wordt dit thema scherp aangesneden, wat een meerwaarde aan het boek geeft. We willen allemaal een kuur tegen kanker. Wat willen we daar voor over hebben?
Alexanders schrijfstijl is vlot en de personages zijn goed uitgeschreven. De drie protagonisten hebben ook zeer uiteenlopende karakters, en wat ik onder meer kan waarderen is dat de schrijver het heeft aangedurfd om van een van hen zelfs een behoorlijk onsympathiek persoon met een grote voorliefde voor Amerikaans-Engelse uitdrukkingen en hashtags te maken. In het ‘echte’ leven zijn ook niet alle helden sympathieke mensen.
Ik vind ‘het eindigt met jouw dood’ een spannend, goed geschreven verhaal. Een aanrader voor liefhebbers van complotthrillers! Vier heldere sterren.

Meer recensies van Terrence Lauerhohn