'Wat is mijn genoeg?'

terSijde 21 mei 2022
Ik zou een week met retraite gaan, maar door de coronatoestanden ging dat helaas niet door. Om toch tot rust te komen kocht ik het boek ‘De kracht van rust’ van Mirjam van der Vegt. Iedere dag las ik één les en dacht daar grondig over na. Bijvoorbeeld les 3: ‘Wees onbereikbaar om bereikbaar te zijn’ want zo stelt Van der Vegt: Wie altijd maar bereikbaar is, wordt uiteindelijk onbereikbaar. Veel mensen denken dat je als goede ondernemer altijd paraat moet staan. Maar nee, een mens kan niet altijd en voor alles bereikbaar zijn. Het is goed om per dag te kijken waar je wel of niet beschikbaar voor wilt en kunt zijn. Wat is echt belangrijk en wat kan even rusten?
Een mooi motto is: ‘wie veel werkt, mag veel rusten.’ En het is echt ongelooflijk hoeveel energie en inspiratie je kunt krijgen van een beetje gezonde rust. Zelf maak ik vaak te weinig ruimte voor rust. Vooral over de vraag ‘wat is mijn genoeg?’ heb ik nagedacht. Te veel is minder dan genoeg.
En wat is gezonde rust? Gezond rusten is de verbinding aangaan met mezelf, de ander en het grotere geheel waar ik deel vanuit maak. Rusten is het zijn in het hart van alle dingen… Aanrader voor wie de rust in zichzelf wil vinden!

Meer recensies van terSijde