Impact van 9/11

terSijde 09 oktober 2022
Op 11 september 2001 boorden zich twee vliegtuigen in de Twin Towers van het World Trade Centrum in New York. Iedereen die toen leefde, herinnert zich de beelden die de wereld over gingen: het vliegtuig dat de toren in vloog. De mensen die naar beneden sprongen en de torens die instortten. Er wordt wel gezegd dat de wereld op die dag compleet veranderde.
Zelf herinner ik mij deze gebeurtenis als een soort bewustwording. Voor die tijd was ik voor die tijd vooral met mijzelf bezig en mijn eigen weg aan het zoeken in het leven. Deze aanslagen maakte mij er van bewust dat je wereld(beeld) zomaar in kan storten.
Lotfi El Hamidi was toen vijftien jaar. Hij vergeet nooit de blik in de ogen van zijn moeder bij het zien van de beelden op televisie. ‘Hou je maar gedeisd op school, jongen.’ Destijds overzag hij niet welke impact het zou hebben. Nu, twintig jaar later, zegt hij: ‘Ineens moesten jongeren zich verhouden tot die gebeurtenissen aan de andere kant van de Atlantisch Oceaan.’ De islamitische terreurorganisatie Al Qaida werd verantwoordelijk gehouden voor deze aanslagen. Niet alleen de vliegtuigen waren gekaapt, maar ook de religie van ruim een miljard mensen.
Vóór de aanslagen voelde El Hamidi zich verbonden met zijn Rotterdamse multiculturele wijk. Hij was zich niet zo bewust van zijn islamitische achtergrond. Hij zegt: ‘Door 9/11 werd ik mij bewust van een wereld
daarbuiten. En die buitenwereld had een mening over ons, terwijl het daarvoor nooit over ons ging.’
El Hamidi geeft net weer even een ander perspectief op mijn eigen herinneringen…

Meer recensies van terSijde