'Wees barmharig, verder hoef je niks'

terSijde 21 mei 2022
De Bijbel is een tamelijk vrouwonvriendelijk boek. Eigenlijk ontbreekt het vrouwenperspectief bijna volledig. Geen enkel Bijbelboek is door een vrouw geschreven, terwijl er wel tekstfragmenten zijn teruggevonden van wat we het Evangelie volgens Maria Magdalena zouden kunnen noemen. Marianne Fredriksson fantaseert er een fantastische roman over met een aansprekende boodschap: ‘Maak u geen regels van hetgeen Ik u geopenbaard heb. Maak u geen wetten zoals de wetgeleerden dat doen.’ Aldus Jezus volgens Maria Magdalena.
Volgens mij is het volgens Maria Magdalena (volgens Marianne Fredriksson) heel simpel met het christelijke geloof: je hoeft alleen maar barmhartig te zijn, dan is het goed, verder hoef je niks.
Mooi boek voor een goede vrijdag of een stille zaterdag!

Meer recensies van terSijde