Kleine gelukjes

tessa97 08 september 2024
Namens Best of YA mocht ik Kleine gelukjes van Audrey Adelin lezen en ik kan je zeggen dat dit één van mijn favoriete boeken van dit jaar is geworden.

Kleine gelukjes is het debuut van Audrey Adelin en wat voor een debuut! Het hoofdpersonage Ada heeft een moeilijke middelbare schooltijd achter de rug en is klaar voor een nieuwe start. Ze gaat studeren aan de universiteit in Gent en hoopt tijdens haar eerste academiejaar uit haar schulp te komen, nieuwe vrienden te maken en nieuwe ervaringen op te doen. Want studeren is de beste tijd van je leven, toch? Maar ergens opnieuw beginnen is nog niet zo gemakkelijk als onzekere student. Gelukkig vindt Ada al gauw fijne studiegenoten, ontwikkelt ze een vriendschap met haar bijzondere huisgenoten, organiseert ze een leesclub en ontdekt ze gevoelens waarvan ze het bestaan niet wist.

Dit boek voelt echt aan als een warm bad. Ada is zo'n lief en leuk hoofdpersonage. Het boek is geschreven vanuit het ik-perspectief, dus als lezer kruip je echt in de huid van Ada. En och, haar gedachtes en gevoelens zijn zo herkenbaar. De onzekerheid van in je eentje een collegezaal moeten binnenstappen, moeten samenwerken met mensen die je helemaal niet kent, je sociaal moeten opstellen. Het is niet niks en dat ervaart Ada ook. Gelukkig ontmoet ze algauw fijne studiegenoten met wie ze lol ervaart en zich bij thuis voelt.

Het verhaal gaat over studeren, over zelfontwikkeling, over familie, maar ook over eerste liefdes. Ada ontmoet tijdens haar eerste studiedag Mara. Er ontstaat iets moois tussen Mara en Ada, waarvan Ada nooit had gedacht dat dit zou kunnen gebeuren. Deze twee personages laten je hart smelten en doen je terugdenken aan je eerste verliefdheid als tiener. Het is zo lief geschreven en het verhaal laat je dan ook regelmatig glimlachen.

De schrijfstijl van Audrey is zeer vlot en zorgt ervoor dat je wilt blijven lezen. De emoties die Ada ervaart, spatten van het boek af en neem je als lezer over. Je zult lachen, je zult huilen, je zult trots zijn op de stappen die Ada neemt. Audrey schrijft niet alleen over de onzekerheden van het studentenleven en over eerste liefdes, maar ook over familierelaties waardoor Ada ontzettend onzeker is geworden en een verkeerd zelfbeeld heeft ontwikkeld. Dit onderwerp weet Audrey realistisch te beschrijven en zal je ontroeren. Er valt nog veel meer over te schrijven, maar het is vooral een boek dat je zelf moet ervaren en alle gevoelens over je heen moet laten komen. Het boek biedt op verschillende vlakken herkenning en is daarom echt een fijne aanrader om te lezen!

Meer recensies van tessa97