Niets is wat het lijkt

tessa97 19 augustus 2024
Diederik de Geus benaderde mij of ik zijn boek Niets is wat het lijkt wilde lezen. Ik had dit boek al een tijdje op het oog en dit wilde ik dan ook zeker. Direct nadat ik het boek opgestuurd had gekregen, heb ik hem gelezen en ik kan je nu al verklappen: het is een dikke aanrader om te lezen! Ik had altijd al respect voor politieagenten, na het kijken van het tv-programma Bureau is dat verdubbeld en na het lezen van dit soort boeken vergroot het respect alleen maar meer.

Diederik werkte als hoofdagent bij politie Noord-Holland Noord. Als hoofdagent kreeg hij te maken met veel verschillende en uiteenlopende situaties. Zo krijgt hij te maken met dodelijke verkeersongevallen, moet hij nabestaanden inlichten en krijgt hij te maken met mensen met psychische klachten. Diederik vond zijn werk als hoofdagent fantastisch, maar het eist ook zijn tol. Hij is inmiddels als gevolg van PTSS afgekeurd om zijn geweldige werk te kunnen doen. In Niets is wat het lijkt deelt Diederik verschillende situaties met ons en geeft hij ons hiermee een inkijk in het werk als hoofdagent.

De verhalen bevatten geen trigger warnings en het zijn echt de ervaringen van Diederik. Het ene hoofdstuk is wat langer dan de ander, maar elk verhaal, elke situaties is interessant om te lezen. Diederik trapt zijn boek af met een proloog dat meteen binnenkomt en het eerste verhaal is ook meteen één om niet te vergeten. In de verschillende verhalen laat hij zien in wat voor bijzondere situaties hij allemaal verzeild is geraakt als hoofdagent. Ook beschrijft hij hoe hij hoofdagent is geworden. De titel Niets is wat het lijkt is perfect gekozen, want Diederik omschrijft hoe de meldingen vaak anders aandoen dan van te voren wordt vermeldt.

De toon van Diederik is open en eerlijk en de verhalen zijn rauw en soms ook schrijnend om te lezen. In zijn verhalen laat Diederik ook steeds een stukje van zichzelf zien, de man achter het uniform. Ook laat hij zien hoe hij zichzelf als mens voorbij is gelopen en dat dit uiteindelijk heeft geresulteerd in het niet meer kunnen uitvoeren van zijn geweldige baan. Met zijn verhalen wil Diederik de mens achter het uniform laten zien en hij toont een realistisch beeld van het intense, maar mooie werk. Maar daarnaast wil hij ook aandacht vragen voor het mentale welzijn van agenten. Ik zou iedereen willen aanrader om Niets is wat het lijkt te gaan lezen!

Bedankt Diederik dat ik jou persoonlijke boek heb mogen lezen!

Meer recensies van tessa97