Van de troon gestoten voor haar dochter

TheBookishCourt 12 februari 2023
De prinses is het vierde deel in de selectie serie geschreven door Kiera Cass. Hoewel het al enigste jaren geleden is dat ik het boek gelezen heb, kan ik me als de dag van gisteren nog goed herinneren hoe de dochter van America en Maxon in haar tweede puber fase terrecht was gekomen.

Als pion, Om de onrust onder de bevolking van Illea te bedaren lijkt het een slim idee van het koningspaar om tegen de wil van hun oudste dochter Eadyln een nieuwe selectie te organiseren, met Eadelyn als hoofsprijs.

Het is verfrissend om te lezen dat Kiera ervoor koos om de dochter van het liefdespaar niet als een good girl neer te schrijven. Gedreven door haar passie voor de kroon, lustig om de macht moet het verwend nest plots haar innerlijke terug getrokken persoon delen met 35 mannen.

Het is fijn om nu de selectie mee te volgen uit het perspectief van de zogenaamde hoofdprijs. Uit de novelle De Kongin en uit de drie voorgaande boeken van America was het namelijk de andere zijde van het spel.

Daaraan merk je al gauw dat het ook voor die persoon niet gemakkelijk moet zijn. Al zijn de voorvallen, de plannen om het te boycote en de twijfelachtigheid als van ouds. Het verhaal heeft ook meer diepgang dan zijn voorgangers en tot mijn grote vreugde keren bekende gezichten terug.

De ontwikkeling van Eadyln kunnen we haar op draad als een sneltrein ondervinden en ik kan zeggen dat de negatieve houding van Eadyln plaats gemaakt heeft voor begrip.

Ik moet mijn keuze van gisteren over denken en tot nu toe lijkt De One van de troongestoten om plaats te maken voor iets jongs en jawel namelijk de opvolgster.

Meer recensies van TheBookishCourt