Niemand hoeft alleen te zijn met kerst

TheBookishCourt 04 maart 2023
Kerst, de mooiste tijd van het jaar. Althans, niet voor Scrooge tenminste. Voor deze grumpy gierig man, telt maar bitter weinig dingen. Hij wilt zoveel mogelijk geld verdienen, werk is zowat zijn leven en hobby en na het overlijden van zijn zakenpartner is deze man erg vereenzaamd. Maar daar lijkt hij niets om te geven. Tot er drie geesten ten tonele verschijnt en hem het heden, verleden en toekomst laat zien.

Dickens' kerstverhaal is een kort verhaal, dat vertaald is in het hedendaagse verhaal door uitgeverij Blossom Books en daarbij het vierde deel aan de Wereldklassiekers toevoegt. Het vertaalwerk van het oude verhaal, is weer met glans naar het heden gebracht. Ikzelf, kende bitter weinig van het verhaal. Dus met heel veel vraagtekens in gedachten, las ik verhaal.

De hoofdpersonage, is niet meteen de superheld waarnaar je opkijkt. Integendeel zelfs, mijn wenkbrauwen schoten geregeld in de lucht en mijn oogballen rolde haast mijn oogkassen uit, maar naarmate het verhaal vorderde, kreeg ik medelijden met deze stakker. En vooral omdat dit in het heden nog steeds zo kan zijn.

De essentie van het verhaal is weer persoonlijk tot mij overkomen. Althans, zo ervaarde ik het. Maar onder de bekende citaat: "Niemand hoeft alleen te zijn met kerst." was het eerste dat in me te binnenschoot. Maar ook het feit dat er meer is dan werk en geld. Familie en vrienden, maken het leven gewoon dragelijker op donkere en of eenzame dagen.

Meer recensies van TheBookishCourt