Iedereen is wel zen Jykell & Hyde

TheBookishCourt 23 februari 2023
Laaiend enthousiast ben ik over de Wereldklassiekers die de uitgeverij: Blossom Books heeft uitgebracht. Na Romeo & Julia en Frakenstein, vervoegd de serie zijn derde deel van Dr. Jekyll & Mr Hyde. Maar voor mijn was dit verhaal helemaal onbekend, op de twee namen na.

In het boek neemt jurist meneer Utterson je mee in het vreemde verhaal van zijn vriend, die tevens arts is, Dokter Henry Jekyll. Zijn goede vriend lijkt in de macht te zijn van ene duistere figuur genaamd Edward Hyde, waar Utterson zijn best voor doet om Jekyll er tegen te beschermen. Wat wel heel moeilijk zal worden.

In eerste instantie wist ik niet waar het verhaal naar toe ging lijden en was het woord Vreemde Verhaal, heel erg toepasselijk. Door de bizzareheden bleef ik vastgekluisterd aan het boek en wou ik weten wat de essentie van deze wereldklassieker was. Zoals Jekyll in de macht zat van Hyde, zo zat ik in de macht van Stevenson.

Bies van Ede heeft een schitterend werk geleverd in haar hervertaling van Dr Jykell en Mr Hyde. De duistere setting, liet de spanning boog gedurende het hele verhaal, strak gespannen.

Zowel Stevenson als Bies benadrukken de essentie van het boek, heel mooi en best aangrijpend. Geen griezels, maar de mensheid is de vijand in deze klassieker. Vooral in de termen van het goede onderscheiden van het kwade maar iedereen bevatten deze elementen. Een tweestrijd waar iedereen in zich kan bevinden, alleen is de keuze aan jou voor welke kant je kiest.

Meer recensies van TheBookishCourt