Anders dan verwacht

Wanneer ben je een goede docent? Valt dat te leren of moet het “in” je zitten? En wat is goed? Allemaal vragen om over na te denken bij het boek van Amin Asad, zelf in 2021 door de Hogeschool Utrecht verkozen tot Docent van het Jaar.

In Alles voor jullie vertelt hij zijn verhaal, net zoals hij dat doet tijdens zijn lessen aan zijn scholieren/studenten. Dat doet hij niet omdat hij docent maatschappijleer is of docent bij een vergelijkbaar vak. Hij doet het omdat hij ervan overtuigd is dat hij zijn pupillen meer kan begeleiden en iets meegeven in hun leven als hij over zijn eigen achtergrond vertelt. Het sleutelwoord is voor hem namelijk Verbinding. Het gaat hem om de juiste aanpak zodat de studenten méér meekrijgen dan alleen maar de vakinhoudelijke aspecten.

Het boek is eigenlijk vergelijkbaar met zijn lessen opgebouwd. We schakelen heen en weer tussen het verhaal van zijn familie en zijn eigen verhaal en zijn huidige positie in het onderwijs. Het verhaal van de familie is indrukwekkend. Vader uit Irak, moeder uit Iran. Met de oplopende spanningen en uiteindelijke oorlog in het Midden-Oosten zijn zij nergens meer welkom. Moeder besluit resoluut haar man niet alleen te laten gaan. Meer bij toeval dan gepland komen zij in Nederland terecht. Onderweg maken zij hachelijke momenten door.

De ouders van Asad hebben bij al hun beslissingen steeds het toekomstbelang van Amin (en zijn broer) voor ogen gehouden. Dat heeft Amin mede gevormd tot de persoon die hij nu is. En net zoals zijn ouders “alles voor jullie” (hun kinderen) hebben gedaan, doet Amin “alles voor jullie” (zijn studenten/scholieren).

Eerlijk is eerlijk, ik had vooraf een andere verwachting van dit boek. Ik had verwacht (en misschien ook wel gehoopt) dat de familiegeschiedenis een prominenter onderdeel van het boek zou zijn. Maar deels is die familiegeschiedenis voor Asad zelf ook geschiedenis. Hij was zelf destijds nog heel erg jong. Voor mijn gevoel is het boek met name geschikt voor personen die zelf werkzaam zijn in het onderwijs. Dan kan het een goede aanzet zijn om eens met elkaar te brainstormen over welke aanpak voor welke doelgroep het meest toepasselijk kan zijn.

Meer recensies van Johanna (The Only Mrs Jo)