Zicht op denken en voelen van jonge vrouwen

TheovanderVoordt 04 augustus 2024
Zoals de korte beschrijving op het omslag al verraadt, zijn de vier vrouwen waar dit boek over gaat zelf bepaald niet Zen. Ze zijn alle vier nerveus over het festival dat zij organiseren om het eenjarig bestaan van hun spiritueel groeicentrum te vieren. Tamar, de zakelijk leider van Zentastisch, is al anderhalf jaar gescheiden van tafel en bed. Wanneer haar ex toenadering zoekt, verdenkt ze hem er van alleen interesse te hebben vanwege haar zakelijk succes. Tot haar eigen verbazing en ergernis roept hij toch weer warme gevoelens bij haar op. Carlijn was eerder advocate en is nu yoga lerares. Zij leeft samen met Aafke, ook yogadocente. Carlijn heeft last van demonen uit haar verleden, wat zich onder meer uit in telkens terugkerende nachtmerries over dwalen door lange gangen en een deur die niet open wil. Stuiterbal Meike heeft al twee jaar een verhouding met een Griekse restauranthouder. Wat botst is haar fanatieke veganisme tegenover de vleesetende, aan gyros verslaafde Nikos. Hoe dit zich verder ontwikkelt wordt vermakelijk beschreven. Sofie is leidster van de kinderopvang en geeft ook kinderyoga en dierenyoga. Zij is single en verlangt hevig naar een kind. Haar eerdere relatie is hier op stuk gelopen. Op aanraden van Meike gaat zij tegen haar zin toch daten. Dat blijkt niet aan haar besteed. Uiteindelijk leert ze via een van de kinderen toch een mooie man kennen. Leuk voor wie van een feel good roman houdt …

Ik werd getriggerd door het woord Zen in de titel, al vond ik de samentrekking Zentastisch ook wat gekunsteld. Na een paar bladzijden was mijn conclusie: dit is een boek voor vrouwen. Ik wilde het wegleggen, maar heb het toch uitgelezen. Het geeft een aardig inkijkje in de denk- en gevoelswereld van jonge vrouwen, dertigers en een vroege veertiger, en hoe het er in hun relaties aan toe gaat, al weet je niet waar fictie ophoudt en non-fictie begint. Het geeft ook een inkijkje in spirituele groeicentra. Begrippen zoals visualisatie en affirmatie, hulp van het universums, yoga houdingen zoals de duif en savasana, door je neus inademen en door de mond uitademen, en spiritueel ontwaken vliegen je om je oren. Er klinkt zowel erkenning en waardering als scepsis in door. Heel herkenbaar. Je manier van denken bepaalt in belangrijke mate hoe en wie je bent, maar wijsheid en spiritueel geneuzel lopen vaak erg door elkaar. De beschreven ervaringen met een datingapp stemmen overeen met enkele krantenartikelen hierover, die toevallig tegelijk verschenen met het lezen van dit boek. Wat zijn mensen toch afgedwaald van natuurlijke porcessen om een ander te ontmoeten en elkaar de tijd te geven om elkaar echt te leren kennen, in plaats van na een vluchtig contact verder te scrollen en te swipen.

Hoewel ik de inkijkjes in andere werelden dan mijn eigen wereld af en toe interessant vond, zal ik het vervolg niet gaan lezen. Daarvoor ontbeert het boek voldoende diepgang. Ik lees liever andere boeken.

Meer recensies van TheovanderVoordt