Gruwelijke tijden

Tiany02 07 september 2024
Weer een prachtig boek van Simone Van Der Vlugt.
Heb er wel wat langer over gedaan dan het vorige boek van deze schrijfster “Nachtblauw” wat ik ook vanaf de start vlotter lezen vond, maar niettegenstaande vond ik “Rode sneeuw in december” eveneens zeer indrukwekkend, prachtig, én leerzaam om te lezen.
Zo heb ik weer wat bijgeleerd over de 80jarige oorlog, Willem van Oranje en Alva….natuurlijk hebben we daar in de schoolbanken reeds over gehoord en geleerd, maar dat was verplichte informatie, gaat meer oor in en uit.
Bij het lezen van zulke levendige geschreven historische romans sta je meer stil bij wat er in die tijden allemaal gebeurde, en wat een tijden waren het…vreselijk!
Je leest, hoort en ziet zeer veel over de eerste en, vooral, tweede wereldoorlog, maar er is zoveel meer oorlogs gruwel en geweld geweest in onze geschiedenis,
Waaronder de 80jarige oorlog, Spaanse Furie, Franse revolutie, de Kruistochten enz…een zeer lange lijst vind je op Wikipedia, vaak speelt geloof een rol.
De oorlogen, het geweld, de pest, de manieren om proberen in leven te blijven…wat een gruwel brengen oorlogen steeds mee, door wie en voor wat ?!
In ieder geval vind ik het zeer interessant dat hier ook boeken over bestaan, ik ben meer geïnteresseerd in het (verre) verleden, dan in het heden die dan ook weer de verkeerde kant uit gaat. Hoe meer mensen rechten krijgen hoe minder respect voor het leven.

Meer recensies van Tiany02