Niet eenvoudig

tiggerhans 22 juni 2024
Niet eenvoudig: het boek uitlezen, en je te verplaatsen in Elizabeth zoals ze denkt in die tijd dat ze leefde, en niet eenvoudig het leven van haar, James en de kinderen.
Lezers zullen zich in twee groepen splitsen: de eerste groep vindt Elizabeth in dat geval een zeur, die nergens blij om kan zijn, verbitterd is en hardvochtig, en kan de verschillende verhalen die zich naast elkaar ontwikkelen en ook nog eens in elkaar overlopen zeker niet begrijpen.
De andere groep lezers zal met empathy kijken naar Elizabeth, die al haar kinderen en man moest verliezen, die hoopte op een blijvende thuiskomst van haar man na de tweede reis, een samen "thuis" gestalte geven, samen kinderen op zien groeien. Maar haar man is verkocht aan de zee, aan het reizen, aan het ontdekken.

Enquist had zelf haar dochter verloren vlak voor het schrijven van dit boek, en soms lijkt dit door te sijpelen in het verhaal. Alsof Enquist en Elizabeth samen niemand hebben die hen begrijpt en alleen elkaar hebben.

Voor mij is dit een van haar betere werken, het is zachter en milder dan haar andere boeken.

Meer recensies van tiggerhans