Japans trauma

tiggerhans 12 juni 2024
Duizend Kraanvogels werd in 1951 geschreven.

Vanuit mijn relaties met Japanners, en met name Japanse mannen, herken ik de tot diep in het hart verwonder Japanse generatie van vlak na de oorlog. Een generatie verwond, verminkt door de verschrikkelijke manier waarop voor Japan de Tweede Wereldoorlog eindigde.
De mannen niet langer in staat "mannelijk" te zijn, liefde verloren, een onzekere houding van man en vrouw.

Iets wat zelfs nu nog doorwerkt in de huidige Japanse generatie.

Tijdens mijn bezoek aan Kyoto bespeurde ik het overal, voelde ik het in de omgang met de man in de straat, de vrouw bij de tempel, mijn vriend thuis. Er is iets verloren gegaan wat nooit meer terugkomt.
Ook in dit boek, waar ik, anders dan anderen, nauwelijks liefde bespeur, maar wel verlies, verlies waar niemand mee om weet te gaan. Ondertussen elkaar voortdurend kwetsend, en niet alleen Chikako doet dat door haar bemoeizucht en hang naar wraak.
Ook Kikuji doet het voortdurend, met woorden, in gedachten.

Heel even, in zijn laatste ontmoeting met Fumiko lijkt alles anders. Maar ook dan eindigd alles in diepe ellende. En blijft Kikuji alleen achter

Meer recensies van tiggerhans