Harde realiteit zonder overdreven romantiek

tiggerhans 18 juni 2024
De familie Bronkhorst wordt net als andere Europeanen, overvallen door de inval van de Duitse nazi troepen. Terwijl het gewone dagelijkse leven lijkt door te gaan, worden ze geconfronteerd met alles wat we hebben gelezen nu, achteraf, van wat er plaats vond tijdens die verschrikkelijke jaren.
Verlies van zonen, onderduiken van familie, vervolging van de joden, verraders en laffaards, helden, en meisjes die op de vijandelijke soldaten verliefde werden, verzet tegen de nazi's.
Hoewel dit een triologie is, (er verschenen drie afzonderlijke delen) alle persoonlijke verhalen vinden hun oorsprong in het eigenlijke eerste deel "Anderen betaalden".
Elk gezinslid van de familie Bronkhorst krijg op zijn of haar eigen manier de oorlog mee in het leven, en moet keuzes maken. Keuzes die het leven kunnen kosten van henzelf, anderen, die hun levens voorgoed positief of negatief zullen beinvloeden.
Schrijfster Annie maakt er geen zoetsappig drama van, maar verwoord het zoals we ons zelf persoonlijk zouden kunnen voorstellen of zouden meemaken wanneer wij in oorlog leefden (God verhoedde!)
Keuzes maken: het komt er in zo'n situatie voor ieder op aan, persoonlijk. Je kunt anderen niet voor je laten kiezen.
Jouw en mijn vrijheid, waar anderen voor betaalden met hun leven. Een pracht trilogie over de periode 1940-1945 en erna

Meer recensies van tiggerhans