Selfies uit de oude doos, pracht presentatie

tiggerhans 23 juni 2024
Toegegeven, de huidige boeken met kleuren illustraties zijn nou even net wat leuker dan al die zwart/witte boeken uit het verleden.
Maar in dit geval is het vooral belangrijk omdat de samenstellers van het boek en de expositie in het Mauritshuis zo in detail laten kennismaken met wat de kunstenaars droegen voor kleding, waarom ze zelf in het schilderij staan als er andere geportretteerden zijn, hoe ze hun penseel vasthielden.

Bovendien is door de grote hoeveelheid kunstenaars een mooie varriatie onstaan. Zo vaak worden we weer met iets nieuws van de grote wereldkunstenaars geconfronteerd als Van Gogh of Vermeer, dat je zou denken dat er geen andere kunstenaars waren.

De manier waarop het boek is samengesteld geeft trouwens ook textueel een mooi aanblik, leest makkelijk en maakt het zelfs voor de lezer die niet gewend is of in staat is om regelmatig naar een museum te gaan aantrekkelijk om alsnog het museum te bezoeken. Goed, inmiddels zijn er dan weer andere exposities, maar mogelijk wordt je interesse voor de kunst hiermee aangewakkerd. Want het is bovendien prachtig, veel grote afbeeldingen en de cover zelf was voor mij persoonlijk al reden genoeg om het boek aan te schaffen.

Kunstboek met een grote "K".

Meer recensies van tiggerhans