Bosch leren begrijpen

tiggerhans 23 juni 2024
Veel mensen, als ze het werk van Jheronimus Bosch voor het eerst zien, zijn gefascineerd door wat ze zien, maar worden dan direct geconfronteerd met een hele reeks van vragen. Want zeg nou zelf: tenzij je al iets hebt gelezen over de kunstenaar, of je weet iets over de tijd waarin hij leefde, zul je, al die fantastische figuren bekijkend, je afvragen, wat dacht die schilder, wat wilde hij zeggen met zijn werk?

Dit boek zou makkelijk kunnen verworden tot een soort van catalogus alleen, maar het is het gelukkig niet.
De samenstellers van dit boek hebben er voor gezorgd dat kenner en leek een goede uitleg krijgen bij elke afbeelding. Bovendien is het, als je zijn schilderijen ziet in dit boek, duidelijk dat Bosch zijn eigen weg ging.
De afgebeelde personen zijn geen geperfectioneerde heiligen, maar mensen zoals u en ik.
Kromme neuzen, verminkingen, verbaasde blikken, opengesprijde monden van zingenden, dikke buiken en magere figuren, alles kan en mag bij Bosch tot en met ondeugd toe.

Het onderbrengen in 6 hoofdstukken van zijn werk, geeft een goed overzicht voor de liefhebber. Sommigen voelen zich vooral getrokken naar de manier waarop Bosch de eindtijd afbeelde, anderen zien liever zijn religieuze werk met heligen, of het leven van Christus.

Matthijs Ilsink en Jos Koldeweij hebben een pracht werk geleverd waardoor u en ik Bosch leren kennen en begrijpen.

Meer recensies van tiggerhans