Spannend tweede deel

13 mei 2020
Dit is het tweede deel in de Enigma-cyclus van Eekhaut, die vooral bekend is als auteur van misdaadboeken voor volwassenen. Eekhaut is een cult-auteur aan het worden: hij schrijft zelden voor het grote publiek, maar werkt in zeer uiteenlopende genres, van het fantastische verhaal tot de psychologische thriller.
Enigma voert ons tot in de nabije toekomst, waar de mensheid een aantal kolonies heeft gesticht in het zonnestelsel. Britt is een meisje die in contact komt met een buitenaardse soort, de Kraken, die leven in de meren van de manen Titan en Europa. Zij willen alleen met haar spreken, omdat zij het experiment is van de Turing, humanoïde kunstmensen die de mensheid terzijde willen schuiven en verder de ruimte in willen trekken. Daarom scheppen zij TuringMensen, betere versies van de mens -- en Britt is een vroeg experimenteel model.
Omdat Britt de enige is die met de Kraken praat, kan ze er de overheden van de verschillende kolonies toe bewegen een expeditie uit te rusten naar MakeMake, een miniplaneet in de Kuiper Gordel, waar zich een geheimzinnig voorwerp bevindt. Dat voorwerp zal de sleutel blijken te zijn tot de rest van de kosmos, een gift voor de mensheid en een uitdaging voor Britt en de leden van haar bemanning.
Maar voor het zover is, is er een spannend boek te lezen, en ik kijk nu al uit naar het vervolg.

Meer recensies van