Geweldig!

Tineke Fraij 19 juni 2024
Olga Liebke werkt als documentairemaker en woont samen met haar vader die aan dementie lijdt, in een afgelegen boerderij in de Harz. Als hij op heldere momenten met herinneringen komt die niet stroken met haar eigen herinneringen, realiseert zij zich dat dit misschien geen wartaal is. Onder het mom van onderzoek voor een nieuwe documentaire over veranderende grenzen, besluit zij af te reizen naar het voormalige Oost Pruisen en komt zo uit in de driehoek Belarus, Polen en Litouwen. Hier probeert ze de achtergrond van haar vader en dus ook die van haarzelf te achterhalen, niet wetende dat zij zich hiermee in groot gevaar brengt.

Het verhaal wordt in drie delen verteld. Allereerst is daar natuurlijk het verhaal van Olga zelf, waarin we haar volgen op haar zoektocht naar haar oorsprong.
Verder lezen we hoofdstukken over een documentaire ‘De grensman’ met een interview van een ‘Grenzer’, iemand die in de DDR als militair de grens bewaakte en ervoor zorgde dat niemand uit de republiek kon ontsnappen. Wie de geïnterviewde is, wordt langzaamaan duidelijk gemaakt.
Als derde verhaal is er de communicatie tussen een kale man en een man met witte haren. Hoewel je vrij snel ontdekt waar ze op uit zijn, blijft wel lang onduidelijk wie deze mannen zijn.

Ook nu weer heeft Anya Niewierra een geweldige thriller geschreven. Ze weet de spanning heel mooi en gedoseerd op te bouwen. Niet in de laatste plaats door de soms verrassende plotwendingen.
Tijdens het lezen merk je dat ze grondig research heeft gedaan naar het onderwerp en de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt. De driehoek Polen, Litouwen en Belarus heeft een interessante historie door de verschuivende grenzen en het verdwijnen van Oost Pruisen.
Ze weet de beklemmende sfeer van de DDR goed over te brengen en door het verhaal te mengen met de actualiteit (2021) en dat maakt het geheel erg realistisch. Voeg daar de prettige en duidelijke schrijfstijl aan toe, samen met de korte hoofdstukken, waardoor je door wilt blijven lezen en je hebt gegarandeerd urenlang leesplezier.

Meer recensies van Tineke Fraij