Een tafel bij het raam

Tineke Fraij 28 juni 2024
Dit boek was een van de boeken van mijn gewonnen boekenpakket van uitgeverij Prometheus.

In Een tafel bij het raam maken we kennis met Alp (Alphonso) die werkt als kok. Hij is nogal in zichzelf gekeerd, heeft moeite met het omgaan van andere mensen, begrijpt ook vaak de wensen van de gasten niet – waarom zou je de saus apart geserveerd willen hebben? – en toch heeft hij een baan waarin hij de spil van het restaurant is. Dit komt door zijn liefde voor koken en voor de ingrediënten. Die liefde voor de gerechten die hij maakt gaat zover, dat hij wel erg ver gaat als hij denkt dat gasten zijn kookkunsten niet op waarde kunnen schatten door in zijn ogen onredelijke vragen te stellen. Dit leidt tot hilarische of gênante scenes, het is maar net vanaf welke kant je het bekijkt.
Verder zit hij ingeklemd tussen zijn baas, de eigenaar van het restaurant, en zijn ouders die hem maar blijven claimen.

Ondanks dit alles is Een tafel bij het raam geen zwaar boek om te lezen, integendeel, de schrijfstijl is vlot en gemakkelijk leesbaar door de humor waarmee het verhaal verteld wordt.

Dit boek zou ik zelf nooit hebben opgepakt, maar ben nu toch erg blij dat ik het heb gelezen. Het heeft in ieder geval voor een aantal zeer vermakelijke leesuren gezorgd.

Meer recensies van Tineke Fraij