Indrukwekkend en beangstigend.

Tineke Fraij 21 juli 2024
Dit boek was een van de boeken van mijn gewonnen boekenpakket van uitgeverij Prometheus.

Voordat Paul Lynch romanschrijver werd, werkte hij als adjunct-hoofdredacteur en chef filmkritiek voor The Sunday Tribune. Lied van de profeet is zijn vijfde roman voor dit boek ontving hij de Booker Prize 2023. Het boek is in het Nederlands vertaald door Tjadine Stheeman en Lidwien Beekman.

In Lied van de profeet maken we kennis met Eilish Stack, microbioloog en haar gezin, haar man Larry, een van de leiders van de onderwijsvakbond, en hun vier kinderen Mark (17), Molly (14), Bailey (12) en Ben (1). Ze wonen in Dublin en sinds kort is de Nationale Alliantie Partij aan de macht en langzaam aan verandert het land in een tirannie.
Larrie wordt opgepakt wegens opruiing en het kost Eilish steeds meer moeite het gezin bij elkaar te houden. Er is ook verzet tegen het nieuwe regime en de onlusten monden al vrij snel uit tot een keiharde burgeroorlog.

Langzaamaan voel je de sfeer steeds beklemmender worden en juist door de vaak mooie en poëtische zinnen komt de dreiging van het verhaal extra hard binnen.

Het voelt bevreemdend aan omdat het verhaal zich in een democratisch Europees land afspeelt tegelijkertijd is het de realiteit die je dagelijks in de krant leest.
De beklemmende sfeer wordt nog versterkt door de gebeurtenissen die elkaar snel opvolgen, de steeds groeiende invloed die de staat heeft op het dagelijkse leven door steeds meer rechten in te perken, de groeiende chaos en daar tussenin Eilish die wanhopig poogt het gezin koste wat kost bij elkaar te houden. Je voelt haar verdriet en wanhoop.

Lied van de profeet is een boek dat nog lang beklijft. Het zet aan tot nadenken over het belang van grondrechten, vrijheid en veiligheid en hoe gemakkelijk deze waarden opzij geschoven kunnen worden.

Meer recensies van Tineke Fraij