Jammer

Tineke Fraij 21 augustus 2024
Dit boek was een van de boeken van mijn gewonnen boekenpakket van uitgeverij Prometheus.

Het is het jaar 1942 en Nellie Morris woont in Bethnal Green, het oosten van Londen, een stadsdeel dat regelmatig wordt gebombardeerd. Ze werkt als assistente van de burgermeester en op een dag ontmoet ze de Amerikaanse gevechtsvlieger Ray Fleming en ze wordt stapelverliefd op hem. De liefde is wederzijds en alles lijkt erop dat er na de oorlog voor hen een gouden toekomst in het verschiet ligt, tot er op een dag een vreselijk ongeluk gebeurt en Nellies toekomst volledig overhoop wordt gehaald.

Dit boek, dat Millie Bobby Brown heeft geschreven in samenwerking met Kathleen McGurl en in het Nederlands is vertaald door Mariët Herlé, is gebaseerd op de verhalen van de oma van Millie Bobby Brown. Het heeft voldoende ingrediënten om uit te groeien tot een mooi en aangrijpend boek. Dit is helaas niet gelukt.
De schrijfstijl doet soms erg overdreven sentimenteel aan met af en de soms wat simpele manier van vertellen maakt het lezen er niet prettiger op. Verder is het nogal voorspelbaar en weet je ver van te voren al wat er staat te gebeuren en wat voor ongeluk er plaats zal vinden.

Het verhaal wordt grotendeels vanuit Nellie verteld. Toch blijft haar personage wat oppervlakkig, net als de overige personages.

Jammer van de uitwerking, want dit had een mooi boek kunnen worden waarin duidelijk wordt hoe het voor een jong iemand is, je jeugd door te brengen in oorlogstijd.

Meer recensies van Tineke Fraij