Open

Tineke Fraij 10 juli 2024
Dit boek was een van de boeken van mijn gewonnen boekenpakket van uitgeverij Prometheus.

In Open kijkt de ik-figuur (I.) terug op zijn relatie met zijn geliefde A. (Ann) en chronologisch wordt verteld hoe ze elkaar ontmoetten en kiezen voor vriendschap omdat ze zich niet willen binden. Ze ontdekken dat ze bij elkaar willen blijven en kiezen uiteindelijk voor een open relatie, waarvoor ze duidelijke afspraken maken.
Gaandeweg ontdekken ze dat het lastig is zich aan de gemaakte afspraken te houden en altijd open en transparant over hun relatie te zijn en langzaam verwijderen ze van elkaar, zonder elkaar los te kunnen laten.

Het verhaal dat zich afspeelt tussen 2012 en 2020/2021, wordt verteld door de ik-figuur, waarbij je ook zijn vriendin leert kennen. Op een mooie en indringende manier wordt het verloop van deze onconventionele relatie verteld. Vanaf het moment dat ze elkaar ontmoeten, zonder het eigenlijk zelf te willen stapelverliefd op elkaar worden tot de eerste kleine scheurtjes ontstaan, tot aan de onvermijdelijke breuk, waarbij beiden wanhopig proberen elkaar vast te houden.

Open vertelt het verhaal van twee mensen die elkaar ontmoeten, verliefd worden en een onconventionele open relatie beginnen. Het vertelt op een indringende manier over liefde, verlies, rouw, jaloezie, spijt en elke andere emotie die een relatie maar kan oproepen.

Meer recensies van Tineke Fraij