Aangename verrassing

Tineke Fraij 05 augustus 2024
Via een winactie heb ik dit boek gewonnen en mogen lezen.

Ronald van den Broek is werkzaam als jurist. De boeken van Nicci French en David Baldacci inspireerden hem om ook thrillers te schrijven en hij debuteerde in 2014 met Varkensbloed in chocolade. Veertien woorden is zijn vijfde thriller en mijn kennismaking met deze auteur.

Vlak voordat Jasleen Martens de overstap maakt van de NYPD naar de FBI, wordt ze op haar laatste werkdag bij de NYPD naar een sterfgeval gestuurd om te controleren of dit inderdaad het gevolg is van een ongeluk. Het lijkt een eenvoudige klus, maar Jasleen, perfectionistisch als ze is, merkt al gauw dat er toch wel meer aan de hand is dan een tragisch ongeluk. Deze zaak laat haar maar niet los, en eenmaal begonnen bij de FBI blijft ze zich in de dood van de vrouw verdiepen. Ze ontdekt dat er meerdere “ongelukken” zijn gebeurd die allemaal gelinkt kunnen worden aan Nederland en het getal 14. Het verhaal draait voornamelijk om de speurtocht van Jasleen en Simon en wordt afgewisseld met enkele korte hoofdstukken waarvan je als lezer geen idee hebt wat ze met het verhaal te maken hebben, maar op het einde tezamen een mooi afgerond geheel vormen.

De schrijfstijl van Ronald van den Broek is prettig leesbaar en hij weet de aandacht van de lezer direct al vast te pakken door de eerste hoofdstukken die beginnen met twee totaal verschillende doden die op het eerste gezicht niets met elkaar gemeen hebben. Door de korte hoofdstukken die meestal eindigen met een cliffhanger, wil je alsmaar door blijven lezen. Minpuntje is alleen dat sommige scenes in het boek wat ongeloofwaardig overkwamen.
De personages worden goed uitgewerkt waardoor je ze ook echt leert kennen en met ze mee kan leven.
Veertien woorden is een prettig leesbare thriller met voldoende spanning die met een volkomen verrassing eindigt die zeker voor een aantal aangename leesuren zorgt.

Meer recensies van Tineke Fraij