Ideologie of geestelijke terreur?

Tineke Fraij 21 mei 2024
Vertaald door Marian van der Ster en Karina van Santen.

Na het verschijnen van het boek ‘Het laster van het IQ, waarin keihard afgerekend wordt met het idee dag hoogopgeleiden beter zijn dat anderen, en het idee omarmd wordt dat iedereen dezelfde kwaliteiten en talenten heeft, wordt het boek wordt niet alleen een bestseller, het is een begin van de overheersende ideologie van Geestelijke Gelijkheid. De woorden als stom, dom of idioot worden verboden en toetsen en examens afgeschaft. Soms Verzet of niet leven volgens de nieuwe doctrines leidt tot uitsluiting.

Voor Pearson Converse, lector Engels en internationale literatuur aan de Voltaire University, wordt het steeds moeilijker zich aan de nieuwe conventies te houden, die steeds extremere vormen aannemen. Eerst worden bepaalde woorden die duiden op domheid taboe verklaard; later volgen ook boeken, films en televisieprogramma’s. Ook op scholen worden toetsen, examens en toelatingseisen verboden en de gevolgen laten zich raden.

“Ik had geen zin meer om in mijn eigen huis op eieren te lopen, vooral niet omdat ik meerdere dagen per week stukjes eierschaal uit mijn voeten moest pulken als ik terugkwam van de universiteit”.

Bij een dergelijk thema zou je verwachten dat dit in de toekomst afspeelt. Lionel Shriver heeft ervoor gekozen het verhaal te laten beginnen in 2011 en daardoor leest het verhaal ook een beetje als een wat-als verhaal. Door bekende gebeurtenissen te benoemen komt het verhaal realistisch en geloofwaardig over. Dat andere gebeurtenissen aangepast worden aan het verhaal doet hier niets aan af.
Het verhaal wordt verteld door Pearson Converse en zij doet dit soms met een cynisch en satirisch gevoel voor humor. Door deze manier van vertellen leer je niet alleen Pearson goed kennen, ook haar vriendin Emory komt heel goed uit de verf.

Waanzin is een boek dat op een pijnlijk realistische manier laat zien wat de gevolgen van doorgeschoten ideologieën die geen enkele vorm van kritiek of tegenspraak accepteren zouden kunnen zijn.

Ik wil graag uitgeverij Atlas Contact bedanken voor het toezenden van het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Tineke Fraij