De speurtocht naar een "juicer", met dodelijke afloop

Tommy Verhaegen 15 juli 2024
Al jaren een hot en omstreden topic, meer nog in Nederland dan in Vlaanderen: roddelbladen, "juice" kanalen op Instagram enz. Om toch maar de aandacht te trekken (want daar moeten de inkomsten van komen) gaat het er steeds harder, vuilen en dubiezer aan toe. Levens worden verwoest, mensen krijgen emmers vuil en drek over zich in rechtzaken... Dat alles had een (voorlopig) hoogtepunt bereikt met #metoo en is nu door woke volledig doorgedraaid. Daar heeft Jet van Vuuren een thriller over geschreven. Het tweede boek in een reeks met ex-rechercheur Barbara van Eck in de hoofdrol. Deel 1 was Nieuw Bloed en het verdient aanbeveling om de boeken in de juiste volgorde te lezen. Misschien niet strikt noodzakelijk maar deel 1 bevat een schat aan achtergrondinformatie die als basiskennis wordt beschouwd in Bloedband. (en bijkomend, Bloedband zit tjokvol spoilers voor wie het eerst boek pas later wil lezen).
Bloedband begint (met een korte sprong in de tijd) waar het vorige boek eindigde. Dat was met een cliffhanger, "schoobroer" Teun die kon ontsnappen en wraak zwoer op Barbara en haar dochter Kim.
Het eerste boek draaide rond een job als kattenoppas en ook in dit boek spelen dieren (maar dan vooral honden) een belangrijke rol op de achtergrond. Maar het centrale thema dit keer is het opstarten van een detectivebureau door moeder en dochter. Beide kijken daar naar uit maar al snel blijkt dat ze elk heel andere verwachtingen hebben en dat leidt al heel snel tot onderlinge spanningen. Beide willen openheid van zaken van de ander, maar hebben zelf heel wat te verbergen.
De eerste zaak voor "Blom & Blom" ligt meteen zeer gevoelig. Een bekend presentator van een spelletjesprogramma wordt beschuldigt van grensoverschrijdend gedrag. Hij ontkent alle feiten maar de verdachtmakingen en beschuldigen houden niet op. Integendeel de groep vrouwen die hem beschuldigen wordt alsmaar groter zodat het openbaar ministerie er zich mee bemoeit. Moeder en dochter detectives moeten de geheimzinnige verspreidster, de "juicer", van die geruchten opsporen en haar bron blootleggen.
In een korte proloog krijgen we een voorproefje van wat er nog zal volgen, een live-verslag van een moord.
De epiloog daarentegen is zwaar, triest en doet de vraag rijzen of er nog wel een derde deel in deze reeks zal volgen.
Jet van Vuuren is niet voor niets een gerenommeerd schrijfster, haar schrijfstijl is prettig, optimistich en bevat een vleugje humor. Anderzijds zorgt de indeling in korte hoofdstukjes en het wisselen van perspektief met de aktie dat het tempo hoog ligt, de aandacht wordt vastgehouden en dat er een constante spanning heerst. En ook een dosis irritatie, dat heeft dan weer niks met de schrijfstijl te maken maar alles met het gedrag van moeder en dochter.
Psychologisch zijn ze sterk getekend, en het is ook logisch dat twee volwassen vrouwen die zich onafhankelijk van mekaar door het leven hebben geslagen die onafhankelijk willen bevestigen door zich niet volledig bloot te geven aan de ander. Maar dat brengt ze allebei onbedoeld in levensgevaar. Ook psychopaat Teun krijgt een flinke dosis psychologische bagage. In de gesprekken met zijn therapeut komt de lezer heel wat te weten over de psychologische achtergronden van het gedrag van Teun.
De drie andere hoofdpersonen, het tv-echtpaar en hun hondenoppas krijgen ook flink wat aandacht al gaat dat iets minder diep dan bij de andere protagonisten.
Dit boek kan enkel in deze tijd, en dan nog wel in Nederland spelen. Dat maakt het aktueel en schokkend.
De schrijfster brengt geen rechttoe-rechtaan verhaal, er zit, naast al de persoonlijke aspekten, we degelijk een speurtocht in. Doel is om Mira, de roddeltante, en haar geheimzinnige bron, te ontmaskeren. Die speurtocht vormt de basisverhaallijn. Helemaal los daarvan zijn de gesprekken van Teun met zijn psychiater en dan vooral het toewerken naar de climax als hij weer MOET moorden.
Daar doorheen verstrengeld zijn de huwelijksperikelen van het tv-echtpaar - en daar komen ook wel enkele verrassingen uit.
Alles is verstrengeld maar loopt algemeen gezien chronologisch naar een onverwachte en dramatische climax toe. Een climax in meerdere lagen die elk op zich steeds schokkender zijn.
Ook nu is er weer een cliffhanger, en de vraag stelt zich zowel óf Jet van Vuuren nog een volgend boek aan deze reeks zal toevoegen en tegelijk hóe ze dit nog kan overtreffen. Het sukses is daarmee in ieder geval al gegarandeerd.
Er zit ook heel wat romantiek in het verhaal, maar toch eerder van de platte, seksuele kant dan van platonische liefde.
Hoewel het thema van het boek eigenlijk #metoo en woke is, is dit toch absoluut geen woke verhaal. De schrijfster laat de karakters daar elk hun eigen standpunt bij innemen, Geert is daarbij duidelijk de anti-held. Algemeen ademt het boek een respectvolle sfeer uit waarbij vooral de nuance telt dat niet iedereen hetzelfde is. Make-up en schoonheid lokken bewondering uit, arbeidsrelaties kunnen compromitteren, belangrijk is dat er geen "rechten" uit voortvloeien en dat wat er ook gebeurt het altijd met wederzijdse toestemming moet zijn.
Jet van Vuuren is een geweldige schrijfster, de twee boeken over Barbara van Eck zijn top en zitten vol verrassingen en onverwachte wendingen. We kunnen enkel hopen dat er snel nog een volgende verhaal komt, de spanning is zeker al aanwezig.

Meer recensies van Tommy Verhaegen