Het boek naar de tv-reeks uit de tijd dat de BRT nog geld had voor topkwaliteit

Tommy Verhaegen 24 juli 2024
Keromar, Kerten, Odo Opperbolt, sludderamok en finroen - het zijn maar enkele woorden die meer dan 50 jaar nostalgie overbruggen. Ook dit feuilleton, zwart-wit destijds, waar heel jong Vlaanderen voor thuisbleef, is ondertussen in boekvorm uitgebracht. De tekst volgt de tv-reeks op de voet en wordt vaak onderbroken met foto's uit de serie.
Maar het is niet gewoon een gadget om reclame te maken voor de tv-reeks, de boeken (het zijn er 3 geworden) hebben op zich zeker hun verdienste.
De cover geeft Timbal, Assam en Ismel van de Kerten, Wallimir de simpele duiff, Goerki, Breas de reus enkele Bolten weer. Tussen de benen van Timbal zien we zelfs een glimp van Rinda, die in dit boek zelfs nog niet meespeelt.
Alle akteurs waren al bekend of zijn later bij de grootsten van Vlaanderen gaan horen - toen had de toenmalige BRT nog geld om kwaliteit te brengen.
In dit deel krijgen we natuurlijk de algemen setting mee en de voorstelling van de meeste hoordrolspelers. De title verwijst naar het onoverwinnelijke wapen (een pijl, later een bol uit het geheimzinnige hemelmetaal finroen). Wanneer de Bolten in de aanval gaan kan Timbal op het nippertje een tijdelijke overwinning afdwingen maar vlan daarna gaat de Worban, de finroen-pijl, verloren. De Bolten komen dat te weten en zinnen op wraak. De Kerten (de goeden, herkenbaar aan hun witte kleding, de Bolten dragen natuurlijk zwart :-) proberen wanhopig een plan te bedenken om de bezetting en mogelijk uitroeiing of slavernij onder de Bolten te voorkomen.
Veel aktie, een dosis warme humor, heel wat spanning, een beetje magie, lelijke (maar onbestaande) woorden, een prachtige natuur, kortom alles om een hit te worden... en uit te kijken naar deel 2.

Meer recensies van Tommy Verhaegen