Einde van de trilogie en (bijna) het einde van de grote BRT jeugdreeksen

Tommy Verhaegen 29 juli 2024
Het derde en laatste deel van deze spannende trilogie. Vlaamse fantasy van een 50-tal jaren geleden. Buiten de duidelijke invloed van de hippie-cultuur komt er in dit deel ook een zeer expliciete inlassing van een ban-de-bom moment. Iets wat destijds leefde maar ondertussen nog steeds (gelukkig) een onvervulde profetie is gebleven.
Dat verklaart wel waarom de Noeten zonodig moeten meespelen terwijl hun bijdrage in de rest van het verhaal eigenlijk niet zo groot is, die rol kon best door 1 van de andere volkeren vervuld worden.
Een belangrijk deel van het verhaal wordt ingenomen door de onderlinge verdeeldheid bij de Bolten, het leiderschapstype - of het verschil althans tussen Odo en Ostrik. Nolger fungeert eens te meer als deus ex machina, blijkbaar had die heel wat kennis die hij angstvallig geheim hield (omdat hij zijn eigen volk niet vertrouwde?).
Heel wat elementen van typisch west-europese politiek en onze samenleving zo'n 50 jaar geleden, wat automatisch de vraag doet rijzen: wat is er van deze fantasy na 50 jaar uitgekomen? Dat hangt natuurlijk van je standpunt af: de hippie-cultuur is uitgedoofd en vervangen door criminaliteit, drugsgebruik, verloedering op vele niveaus. Toch was tot voor kort de wereld een vrediger plaats en in het algemeen: de wereld draait door (in elke betekenis van het woord).
Vele acteurs zijn ondertussen overleden, Timbal (Mike Verdrengh) heeft de gote commerciƫle Vlaamse zender VTM mee opgericht en de reeks is vooral nostalgie. De boeken zijn zeker nog leesbaar en behoren ondertussen toch wel tot het culturele erfgoed.

Meer recensies van Tommy Verhaegen