Een zoon moet getrouw aan zijn riddereed zijn ouders vermoorden

Tommy Verhaegen 25 augustus 2024
Het boek bij het tweede en meteen laatste seizoen van de tv-reeks.
Waar deel 1 eerder langzaam en netjes stap-voor-stap verliep komt deel 2 eerder chaotisch over. Elk hoofdstuk op zich heeft alle elementen van magie, spanning en aktie en een zeker niveau van dreiging, maar de samenhang is ogenschijnlijk een beetje zoek. Waarom deze verscheidenheid van gevaarlijke avonturen zo nodig moet is niet meteen duidelijk.
Rohalt probeert zijn riddereed gestand te doen en Morholt trouw te zijn, ook al wordt steeds duidelijker dat Morholt een wrede tiran is die zijn trouw niet waard is.
Orm, gesteund door Rikki, kiezen de kant van de boeren in de opstand tegen Morholt. Dat leidt tot een heel bloedige passage in het verhaal waar een aantal soldaten van Morholt sneuvelen maar de boeren massaal afgeslacht worden. En dan de trieste climax waar Rohalt de opdracht krijgt om zijn(stief) vader en (stief)moeder te doden, maar hij weet dan nog niet dat zij zijn echte ouders niet zijn. Fulco de nar brengt die waarheid naar buiten en Rohalt maakt kennis met zijn echte moeder, die dan te weten komt dat Morholt haar man en zijn tweelingbroer bewust de dood heeft ingedreven.
Als een zwak einde sterft Morholt door gezondheidsproblemen en ontsnapt daarmee aan de aardse gerechtigheid.
Van alle BRT-reeksen van ik dit dan ook de minst leuke, en dan spreken we meer dan 50 jaar geleden. Ik heb ondertussen uit jeugdsentiment de reeksen op (er dure) DVD's gekocht en nu ook de boeken. 50 jaar later ben ik nog niet van gedacht veranderd.

Meer recensies van Tommy Verhaegen